3 tips voor mini-vakanties voor je hoofd

Na een hectische werkdag de deur uitlopen met een fris hoofd en een soepel lichaam. Dat lukt alleen een Zenmeester die twee keer per jaar op stilteretraite gaat, horen we je denken. 

Niets is minder waar: met deze praktische tips van yogadocent en yoga-journalist Marciel Witteman vul je iedere werkdag met mini-vakanties en blijf je in balans.

Bekijk hier de tips van Marciel Witteman bij de ochtenshow van Sander de Heer vanochtend: 

Tip 1: de mindful adem-minuut

Of je nu in de trein zit, achter het fornuis staat of je buigt over een lastige e-mail; met een minuut lang mindful ademen creëer je makkelijk en (bijna) overal een mini-vakantie voor je hoofd.

Deze oefening kan je doen met je ogen open of dicht, afhankelijk van jouw voorkeur – en je veiligheid, niet te vergeten. Breng je aandacht naar de adem. Wees je ervan bewust hoe je rustig inademt door je neus en weer uit door je mond. Daarbij kan het helpen om te tellen; een tel voor elke in- en uitademing samen. Je hoeft je ademhaling daarbij niet te sturen, volg het ritme dat er van nature is.

De reden dat deze oefening werkt, is simpel: als je volledige aandacht bij je adem is, kan die nergens anders zijn. Marciel: ‘Je kan niet je aandacht bij je adem houden, en tegelijk woest in de rondte denken. Dat lukt niet.’ Als je wel eens hebt gemediteerd, is de kans groot dat je daarbij je adem volgde. Deze veelgebruikte techniek wordt ook wel ‘de moeder van alle meditatievormen’ genoemd.

Als deze oefening je goed bevalt, hoef je het natuurlijk niet bij 1 minuut op een dag te houden. Marciel doet het zelf de hele dag door: ‘Als ik zenuwachtig word, als ik ‘s ochtends mijn yoghurt maak in de keuken, of als ik op de fiets zit, op weg naar een lunchafspraak. Dan let ik wel goed op, hoor!’, voegt ze er lachend aan toe.

Tip 2: vakantie voor je ogen

Kijk je veel naar een beeldscherm? Dan is deze mini-vakantie bedoeld voor jouw ogen!

Ga zitten en laat je blik vallen op een niet-bewegend punt, bijvoorbeeld een stuk van het raamkozijn. Normaal gesproken kijk je dan echt naar dat punt, maar voor deze oefening laat je je blik juist wijd worden en probeer je zoveel mogelijk van de ruimte er omheen op te nemen. Houd die wijde blik een minuut lang vast.

‘Wanneer je zit te turen naar de computer, trek je je oogspieren aan’, vertelt Marciel. ‘Laat je je blik ruim worden, dan ontspan je daarmee technisch gezien je oogspieren. Je voelt het ook zachter worden; alsof de frons tussen je wenkbrauwen verdwijnt.’

Tip 3: de mindful lichaam-minuut

Soms gebeurt er zoveel in je hoofd dat je haast zou vergeten dat je ook nog een lichaam hebt. Goed om jezelf daar af en toe aan te herinneren met een mindful lichaam-minuut.

Zie je jezelf nog niet staan rekken en strekken naast het bureau van je collega? Geen zorgen! Mindful met je lichaam bezig zijn, kan gewoon vanaf je stoel. Ga rechtop zitten en leg je handen op je bovenbenen. Draai je schouderkoppen langzaam naar voren, dan naar achteren, en laat je schouders zakken. Niet door te duwen, maar gewoon door ze zwaar te laten worden. Adem rustig uit. Herhaal drie keer.

Heb je juist zin om even van die stoel af te komen, ga dan een blokje om. Ook met een korte wandeling kun je je lichaam wat extra aandacht geven. Laat je telefoon liggen en ga bij voorkeur alleen. Let er tijdens het lopen bewust op hoe je je voeten afwikkelt. Links, rechts, links, rechts…

Bijkomend voordeel van deze oefening: je haalt even een frisse neus. Een soort rookpauze voor niet-rokers, die iedere werkgever volgens Marciel zou moeten stimuleren: ‘Je concentratieboog is na anderhalf uur even weg. Als je op dat moment een korte wandeling maakt, juist even met niemand praat en tot jezelf komt – daar laad je enorm van op.’


Marciel Witteman is hoofdredacteur van het magazine Yoga International.

Meer informatie over haar werk en meer praktische tips vind je op:
http://marcielwitteman.nl/
https://yoga-international.nu/

Bericht achterlaten