Arthur van de Graaf: Jongeren, jullie kunnen meer dan AliExpress-doosjes schuiven!

Steeds meer jongeren gaan ondernemen en Arthur van de Graaf van Sublime Doing is daar niet zo blij mee.

Steeds meer mensen starten een onderneming. Ook het aantal jongeren dat een bedrijf begint neemt toe, volgens recente cijfers van de Kamer van Koophandel.

Vorig jaar schreven zo’n 3.600 kinderen zich in, 1.000 meer dan het jaar daarvoor. Relatief gaat het om een klein percentage, maar toch, het is een stijging! Ik ben alleen wat minder blij met wat deze jonge ondernemers doen. Ze zijn vooral bezig met het verkopen van producten die via partijen als AliExpress worden ingekocht. Terwijl jongeren in voorgaande jaren veel meer zelf dingen maakten en programmeerden.

Misschien verdienen ze nu sneller wat extra zakgeld. Maar de toegevoegde waarde die met hun onderneming wordt ontwikkeld, is beperkt.

Wanneer ik deze lijn van de jeugd doortrek naar de toekomst, dan begin ik me toch zorgen te maken. Veel werknemers gaan juist ondernemen omdat ze de wens hebben om meer waarde toe te voegen. En omdat ze hun huidige werk niet relevant en leuk vinden. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat voldoening belangrijker is dan salaris.

En dan heb je ook nog de maatschappelijke problemen, bijvoorbeeld klimaat of zorg, die op een ondernemende manier opgelost moeten en kunnen worden. Daar komt weinig van terecht als ook de jeugd AliExpress-doosjes gaat schuiven.

Daarom vind ik dat we in het onderwijs veel meer aandacht moeten besteden aan sociaal ondernemerschap. En dat werknemers in hun bedrijf meer de ruimte moeten krijgen voor een sociale en ondernemende mindset.

Laten we ervoor zorgen dat werknemen en ondernemen relevanter wordt!
Bijkomend voordeel: dan gaan we ook vaker fluitend naar huis.

De Sublime columns hoor je maandag t/m vrijdag om 12.30! Experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.

2 reacties op “Arthur van de Graaf: Jongeren, jullie kunnen meer dan AliExpress-doosjes schuiven!

  1. Nikki van Laer

    Beste Lynnette,
    Dank voor je reactie. We zetten het door naar onze nieuwsredactie.
    Groet,
    Nikki – Sublime

  2. Lynnette I. de Weijer - Meelhuysen

    Als jongeren AliExpress doosjes gaan verhandelen, gaan we weer terug de verkeerde kant op. Het innovatieve aan verkoop via internet is juist in mijn ogen dat de prijs eerlijker wordt en de markt efficient. Rechtstreekse levering van producent aan consument met een tot het minimum gereduceerde tussenstap. Dan krijgt de producent een hogere prijs en betaalt de consument minder.
    In mijn ogen gingen we de goede kant op. Als ik dit verhaal lees, lijkt het dus met de efficientie weer de verkeerde kant op te gaan. Hier maak ik mij ook zorgen om.

Bericht achterlaten