Arthur van de Graaf: “Kun jij er nog worst van maken?”

Arthur van de Graaf, columnist Sublime

Waarom mogen we wel een stukje dier verpakken alsof het niet van een dier is, maar andersom niet? Dat vraagt Arthur van de Graaf van Sublime Doing zich af.

Misschien heeft u het filmpje weleens gezien van de grote marketingmevrouw die vertelt hoe de voedselindustrie ons misleidt en doet geloven dat wat we eten goed is. Dat wat we eten geen geslacht dier is, maar vlees zonder enig leed. Een plakje ham in een aantrekkelijke verpakking in de supermarkt doet je niet meer denken aan het varken dat we hiervoor uit de wei, of erger, uit zijn hokje hebben getrokken.

Om iets nieuws naar de markt te kunnen brengen, moet je als ondernemer zo goed mogelijk aansluiten op usual behavior. Op het gedrag dat mensen nu al vertonen en hoe je daar met jouw product of dienst zo goed mogelijk op kan aansluiten. Waarom? Omdat er dan geen gedragsverandering nodig is om het product of dienst te verkopen.

Je kan nog een paar stappen verder gaan en met neuromarketing bepalen wat de makkelijkste weg is naar de consument. Zonder dat jij het weet, weet de gehaaide marketeer wat jij echt wilt…. Althans wat jou op korte termijn de meeste voldoening geeft.

Zo worden we zeg maar misleid tot het kopen van dingen die misschien helemaal niet goed voor ons zijn. En die misleiding moet stoppen van de Europese Commissie… Althans voor producten die wél goed voor ons zijn. Want we mogen niet misleid worden tot het kopen van vegaburgers, groene kipstuckjes, pulled vegapork of wat we dan ook zonder dierenleed uit de grond kunnen trekken.

We mogen een stukje dier wel verpakken alsof het niet van een dier is. Maar iets wat niet afkomstig is van een dier, mogen we natuurlijk niet verkopen als iets wat niet op een stukje dier lijkt, want dat zou misleidend zijn. Dankzij de lobby van de vleesindustrie begrijpen we er straks helemaal geen worst meer van… van een dier of vega. Wil jij nog een plakje worst?

De Sublime columns hoor je maandag t/m vrijdag om 12.30! Experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.

Bericht achterlaten