Bericht van Kasper van der Meulen: ‘Focus op dankbaarheid’

De Sublime Berichten: maandag t/m vrijdag om 9.30: experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld. Vandaag Kasper van der Meulen, oprichter van MindLift Learning en auteur van het boek MindLift – Mentale Fitness voor het Moderne Brein.

Mijn werk gaat over het bewust richten van de aandacht. En deze week, lieve Sublime luisteraar, wil ik je uitnodigen om eens een kritische blik te werpen op één van onze grootste aandachtlekken die we met z’n alle hebben, klagen. In Nederland lijkt klagen soms wel volkssport nummer één. Het weer, de haarkleur van je collega, je drukke schema, je irritante gewoontes van je partner, je gebrek aan geld en ga zo maar door.

Klachten zijn niet alleen uitgesproken ergernissen, maar ook nog constante herhalingen van die ergernissen. De combinatie van het uitspreken en het herhalen vermenigvuldigd de hoeveelheid aandacht die je besteed aan die ergernissen. Alles waar je aandacht aan besteed, daar krijg je meer van. Dus hoe meer je klacht over je ergernis, hoe meer je ervan krijgt. Het is net alsof je je rozentuin ingaat, de rozen negeert en het onkruid water geeft.

Moeten we er nou helemaal mee stoppen? Liefst wel, maar ergens helemaal mee stoppen kan best moeilijk zijn. Daarom wil ik je eens uitnodigen om jezelf te betrappen op klagen en je focus te verleggen naar het tegenovergestelde van klagen namelijk, dankbaarheid. Als je dankbaar bent focus je je namelijk je aandacht op wat je ál hebt in het moment. En kies je ervoor om het even extra te waarderen. Zo ben je je én meer bewust van de mooie dingen die je al hebt, én zorg je ervoor dat je er nog meer van krijgt.

2 reacties op “Bericht van Kasper van der Meulen: ‘Focus op dankbaarheid’

  1. Geraldine

    Even een korte reactie op het ‘Focus op dankbaarheid’-bericht. Persoonlijk vind ik het jammer dat het klagen in zo een negatief daglicht wordt gezet, in plaats van het inzien dat juist in Nederland het klagen zorgt dat er vooruitgang is. Wanneer mensen stoppen met klagen is het makkelijk te veronderstellen dat alles goed gaat, terwijl dat niet altijd het geval hoeft te zijn. Natuurlijk is er verschil in de soort van klachten, maar wanneer er bijvoorbeeld geklaagd wordt over hondenpoep op de stoep zal daar uiteindelijk wel iets aan gedaan worden. Verder: keep up the good work!!

Bericht achterlaten