Bericht van Eric van Veluwen: “Dan worden mijn kinderen vies”

Biokok Eric van Veluwen van ecologisch cultuurcentrum Antropia wilde een schoolplein vergroenen, maar daar waren niet alle ouders blij mee.

We brengen gemiddeld 1000 uur per jaar op school door. Per kabinetsperiode verschilt het een uur meer of minder, maar gemiddeld is de ophokplicht 1000 uur per jaar. Dat zijn ongelofelijk veel uren binnen zitten. Ik vraag me sterk af of we daar nou zoveel slimmer van worden.

Dat vroeg een plaatselijke basisschooldirecteur zich ook af. En zo kreeg ik de kans om een plan te maken om dat schoolplein te vergroenen. Het Finse schoolsysteem laat namelijk zien dat buiten spelen dé sleutel is naar beter onderwijs. Het levert al jaren de beste resultaten ter wereld, terwijl Finse kinderen een stuk minder uren naar school gaan, minder toetsen hebben en ook nog eens eerder vrij zijn.

Maar mijn plan viel niet bij iedereen in goede aarde. “Dan worden mijn kinderen vies, en vallen ze een buil”, zeiden de ouders. De docenten dachten op hun beurt dat ze er meer werk bij kregen. Gelukkig was de directeur resoluut. Het plan gaat gerealiseerd worden. Kinderen krijgen een moestuin, leraren kunnen buiten les geven en het schoolplein gaat er ineens superleuk en natuurlijk uitzien.

Dus beste schooldirectie van Nederland, maar ook beste ouders: hierbij een pleidooi voor meer groene schoolpleinen en minder lessen. Want wie gunt z’n kind nou niet een socialer en creatiever leven?

De Sublime Berichten: maandag t/m vrijdag om 9.30: experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.

Één reactie op “Bericht van Eric van Veluwen: “Dan worden mijn kinderen vies”

  1. Mario

    Dat iets in Finland werkt, wil nog niet zeggen dat het hier ook werkt. Zo is de nummer twee op de prestatielijst van het onderwijs Zuid Korea, waar kinderen een bijzonder autoritair en ouderwets systeem met lange uren en veel toetsen doorlopen.

    Nader onderzoek heeft aangetoond hoe het kan dat zulke totaal verschillende systemen beide zulke goede resultaten behalen; Indien de ouders geloven in het systeem werkt het. En anders werkt hetzelfde systeem niet.

    Het is de consistentie tussen de aanpak van de school met dat van de ouders die het succes verklaart. Niet het systeem op zich.

    De conclusie is dus dat het Finse systeem alleen in Finland werkt, en het Zuid Koreaanse alleen in Zuid Korea. Kopiëren is derhalve nutteloos.

Bericht achterlaten