Bericht van Jasmijn Melse: “Soms kan 35 euro aan een goede organisatie meer verschil maken dan 1.000 euro aan een andere”

Als filantropie adviseur weet Jasmijn Melse hoe belangrijk donaties zijn voor goede doelen. Maar, het wordt volgens haar niet altijd goed aangepakt.

Wie vraagt wordt overgeslagen. Maar niet in goededoelenland. Mensen doneren alleen als ze gevraagd worden. Met als gevolg dat ik iedere lunchpauze mij door een fuik van fondsenwervers worstel. Om ’s avonds bij spitsuur thuis nog een opdringerig groepje aan de deur te treffen. Als filantropie adviseur weet ik hoe belangrijk donaties zijn voor goede doelen. Maar hier gaat iets mis.

Ik sprak een kapster die maandelijks drie doelen steunt. Alle drie heeft ze op straat afgesloten. Van twee weet ze niet eens wat het doel doet. Ik vroeg haar toen wat ze zou doen met een miljoen. Ze antwoordde dat ze het aan de opvang voor pleegkinderen zou geven, omdat ze zelf ook een moeilijke jeugd in pleeggezinnen heeft gehad. Ik dacht bij mezelf, toch jammer dat wij niet vaker kiezen voor doelen die veel impact hebben én die dicht bij ons hart liggen.

Fondsenwervers die het hardst roepen, werken niet altijd voor de beste doelen. En omgekeerd, sommige effectieve doelen hebben niet eens een fondsenwerver.

Dus doe het deze kerst eens anders. Ga niet voor het doel dat het hardste roept, maar het doel dat het meeste bereikt. Zeg niet ‘ja’ tegen die knappe student met z’n fondsenwervingsjasje, maar geef bewust. Want soms kan 35 euro aan een goede organisatie meer verschil maken dan 1.000 euro aan een andere. Niet een extra tientje, maar een extra uurtje aandacht zorgt voor meer goed doen. Het gaat er tenslotte niet om hoeveel je geeft, maar aan wie je geeft.  

De Sublime Berichten: maandag t/m vrijdag om 12.30: experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.

Bericht achterlaten