Bericht van Maria van der Heijden: “Minimal buying, maximum pleasure”

Wat als alle marketingtalenten hun trucjes in zouden zetten om minder in plaats van meer te kopen? MVO-directeur Maria van der Heijden vraagt zich af wat er dan zou gebeuren.

Because you’re worth it. Just do it! Double your pleasure, double your fun. Mijn leven wordt volgens marketeers zoveel beter als ik voor die ene shampoo kies en het nieuwste model sneakers koop. Niet alleen zie ik er dan beter uit, ik word ook écht gelukkiger. Lucky me!

Ik vraag me wel eens af wat er zou gebeuren als marketeers hun talent anders in zouden zetten. Als ze met hun slogans ons zouden verleiden minder te kopen, in plaats van meer. Als ze al hun handige trucjes in zouden zetten om ons te overtuigen dat financiële winst niet het heilige doel is. Oftewel: minimal buying, maximum pleasure! Dat zou een duurzame economie ineens een heel stuk dichterbij zou brengen.

Wij als MVO Nederland willen daarom een flink beroep doen op de marketingjongens en -meiden. We hebben ze namelijk hard nodig op onze missie: in 2025 het kantelpunt bereiken naar een volledig duurzame economie. Ja, tuurlijk. Iedereen moet daarvoor keihard aan de bak. Bedrijven, politici en burgers. Maar wat zou het een bak schelen als we de marketingwereld aan onze zijde hebben. Less is more. Als jullie, beste marketingspecialisten, díe mindshift weten te bewerkstelligen, dan hebben we de halve wereld gewonnen. Ik reken op jullie.

De Sublime Berichten: maandag t/m vrijdag om 9.30: experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.

Bericht achterlaten