Column Het Nieuws van de Vooruitgang – Willem Lageweg

Vanochtend hoorde je de column van Willem Lageweg op Sublime FM. Willem is directeur van MVO Nederland, een organisatie die heel Nederland warm maakt voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Benieuwd naar zijn tip van de week? Je kunt zijn column hier terugluisteren!

“De Nederlandse consument is kritisch over de manier waarop de levensmiddelensector maatschappelijk verantwoord onderneemt. De industrie erkent dat en heeft recent aangekondigd beter naar de kritiek te gaan luisteren.

Onderdeel van de sector zijn de producenten van zoetwaren en bakkerijproducten. Denk aan bedrijven als Verkade, Peijnenburg en Bolletje. Zij hebben elk hun eigen duurzaamheidsprogramma’s.

Maar veel duurzaamheidsvraagstukken zijn van dien aard dat samenwerking noodzakelijk is om echt het verschil te kunnen maken. Daarom heeft de Vereniging van Bakkerij- en Zoetwaren de krachten gebundeld en een gemeenschappelijke MVO agenda opgesteld.

Verantwoorde grondstoffen, CO2 reductie en goede arbeidsomstandigheden in de keten zijn hierin enkele speerpunten. Ook is afgesproken geen reclame voor snoep te maken gericht op kinderen tot 12 jaar.

U als consument kunt u hen hier goed bij helpen. Ten eerste door zelf goed op te letten dat u de duurzame en gezonde producten uit het assortiment kiest.

En ten tweede door duidelijk uw stem te laten horen, zowel bij de producenten als in de winkel.

Verantwoord consumeren moet van twee kanten komen: de aanbieder en de consument hebben elk een grote verantwoordelijkheid.

Door allebei scherp en kritisch te zijn, krijgt gezondheid meer aandacht en wordt het milieu veel beter gerespecteerd.

Fijn weekend.”

Bericht achterlaten