Maak kans op een boxspring! - Klik Hier
Amsterdamse leraar geeft les in woonkamer
19

Amsterdamse leraar geeft les in woonkamer

Schrijven, kleuren en de tafel van drie oefenen op de trap. Normaal gesproken geeft Jan Baan les aan 22 kinderen uit groep vier, nu zit er een klasje van drie in zijn appartement. ‘We blijven goed opletten of iemand verkouden wordt.’

‘Wat zijn jullie aan het doen?’ ‘Schooltje spelen!’. Drie zesjarige jongens buitelen over elkaar heen, terwijl een van hen roept: ‘Anderhalve meter afstand!’. We videobellen met de geïmproviseerde mini-klas van leerkracht en onderzoeker Jan Baan, die bestaat uit drie leerlingen uit groep drie: Olivier, Jack en zijn eigen zoon Max (allemaal 6 jaar). Het is de eerste editie van de ‘Coronaschool’, een initiatief van Baan om de kinderen van bevriende ouders bij te spijkeren en de ouders een beetje te ontlasten. Het plan is om de komende tijd, zolang de scholen zijn gesloten, twee keer per week bij elkaar te komen.

Om de belangrijkste vraag meteen maar te stellen: is dat verantwoord, een eigen klasje beginnen terwijl de scholen in het belang van de volksgezondheid zijn gesloten? Volgens de laatste richtlijnen van het RIVM kunnen kinderen ‘prima met anderen spelen‘ omdat ze ‘weinig lijken bij te dragen aan de verspreiding van het coronavirus’. Belangrijk is wel dat ze geen klachten hebben en dat grote groepen worden vermeden.

Het advies leidt bij veel ouders tot verwarring, maar de vaders en moeders van Max, Jack en Olivier hebben in goed overleg besloten dat het klasje van drie verantwoord is. Baan: ‘We hebben het bewust klein gehouden, met kinderen die elkaar toch al gezien hadden. Deze jongens hebben afgelopen weekend nog met elkaar gespeeld.’ Via een WhatsApp-groep houden de ouders elkaar op de hoogte van de gezondheid van hun families. Als er ook maar een snottebel wordt geconstateerd of iemand binnen een van de drie gezinnen ziek wordt, houden ze ermee op, zegt Baan.

Schoolgevoel

Op de eerste schooldag worden Jack en Olivier om half 1 afgeleverd bij het appartement van de leraar in de Amsterdamse wijk De Baarsjes. Baan: ‘Om het schoolgevoel te creëren heb ik ze in een rijtje naar boven laten lopen.’ Gelukkig blijkt het drietal hun nieuwe school direct serieus te nemen. ‘Toen ik boven kwam had ik nog niet zo goed bedacht hoe ik ze neer ging zetten’, zegt Baan. ‘Maar voor ik het wist, hadden ze zelf drie bijzettafeltjes gepakt en kussens op de grond gelegd. Daar gingen ze op hun knieën op zitten. Ik denk dat ze ook geïnstrueerd waren door hun ouders, maar ze wilden meteen aan de slag.’ 

Het lesprogramma is met de nodige creativiteit in elkaar gezet. De jongens krijgen een dictee van een robot die ronddanst op de televisie. Om de paar seconden verschijnt er een woord op het scherm, dat ze in koor voorlezen: ‘Ruim… Duif… Uil… opdrukken!’. Na ieder rondje van drie woorden geeft de robot een fysieke opdracht. Baan: ‘Dat moet ook, want het is middag en dan zijn ze wat vermoeider. Dat bewegen houdt ze bij de les.

Een andere opdracht die de leraar heeft bedacht: de tafels van drie, vier en vijf oefenen door samen de trap op te lopen en bij iedere trede de volgende stap in de rekentafel op te zeggen. Max: ‘De laatste was heel makkie. Vijf plus vijf is tien, dat weet ik al. Maar drie vind ik moeilijk.’ Ook buitenspelen is onderdeel van de lesdag, en wat dat betreft heeft de mini-klas het goed getroffen. Niet alleen omdat de lente deze week is aangebroken; het appartementencomplex van Baan grenst aan het speelplein van de basisschool waar de jongens op zitten. Ook het plein wordt gebruikt voor creatieve opdrachten. De jongens zijn druk in de weer met meetlinten om te kijken hoe lang een stoeptegel is. Eigenlijk meer een opdracht voor vierdegroepers, zegt Baan. ‘Maar omdat ze met zo’n klein clubje zijn, kun je wat extra’s doen.’

 

 

Samen leren 

Het idee om school aan huis te houden kwam na de aankondiging van het kabinet al snel tot stand, zegt Baan. ‘Toen de scholen dicht gingen dacht ik eerst: we moeten met Max aan de slag. Maar ik wist ook dat andere ouders hiermee zitten, en leren is een stuk leuker en effectiever als je het samen doet. Ga je een op een met je kind aan de slag, dan wordt het al snel een strijd. Als ze met een groepje zijn, kunnen ze elkaar een beetje helpen.’ Dat hij tijd heeft om de leerlingen een paar keer per week te ontvangen, komt doordat veel afspraken voor zijn promotieonderzoek zijn komen te vervallen. Bovendien vindt hij het leuk om te doen.

De moeder van Jack kon vandaag een aantal uren ongestoord werken, zegt ze dankbaar als ze haar zoon komt ophalen. Ze werkt in de reisbranche, waar het nu ‘drama’ is. Ze moet veel bellen met klanten, en dat kan een hele uitdaging zijn als Jack erbij zit.
Zoals veel andere ouders heeft ze voor haar zoon een dagprogramma opgesteld, van ‘opstaan / ontbijten / douchen’ (7.00 uur), ‘kleurplaat + tekenen’ (9.30 uur) en vandaag ook: ‘school bij papa Jan’ (12.30 uur). Dat de kinderen hem nu eigenlijk ‘meester Jan’ moeten noemen, is nog even wennen, lacht Baan.

Helpdesk

Ook op zijn eigen school in De Bijlmer, waar hij lesgeeft aan groep vier, is het improviseren, zegt Baan. ‘We hebben ze een hoop werk mee naar huis gegeven en tegen de ouders gezegd dat ze kunnen mailen.’ Donderdag gaan hij en andere leerkrachten naar de school voor een soort thuisscholings-helpdesk: ouders kunnen al hun vragen die dag telefonisch stellen aan de leerkrachten.

Bij de vraag of het zijn leerlingen gaat lukken om bij te blijven vanuit huis, trekt de leraar een bedenkelijk gezicht. ‘Ik maak me wel zorgen over kinderen die het al moeilijk vinden op school en waarvan de ouders de taal niet goed spreken’, zegt hij voorzichtig. ‘Voor hen wordt het vrij ingewikkeld.’ Op de UvA, waar Baan zijn promotieonderzoek doet, heeft een collega geopperd om studenten te koppelen aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Die optie wordt nog onderzocht.

Tips van meester Jan

Voor alle ouders die hun kind thuis lesgeven of begeleiden, heeft Baan een aantal tips:

  1. Werk met een schema.
  2. Wissel goed af tussen digitale activiteiten, werken op papier en buitenactiviteiten.
  3. Maak gebruik van de omgeving en speel in op de actualiteit: laat oudere kinderen bijvoorbeeld een werkstuk maken over het coronavirus, of schrijf een brief aan opa en oma die waarschijnlijk thuis zitten en moeilijk weg kunnen.
  4. Combineer reken- of taalopdrachten met beweging (denk aan het oefenen van de tafels met behulp van de traptreden, zie hierboven).

Hoe graag hij ook zou willen, kans op uitbreiding zit er voor de driekoppige klas de komende tijd niet in, verwacht Baan: ‘Ik zou het erg leuk vinden, maar het moet goed blijven voelen.’

Helden gezocht

Ben of ken jij iemand die zich inzet voor een betere wereld? Of wil je als bedrijf één van onze thema’s omarmen? Neem dan contact op met onze redactie via nieuws@sublime.nl. Wij bieden je graag een podium!

Meer constructief nieuws? Iedere werkdag op de halve uren tussen 10:30 en 18:30 hoor je bij Sublime het Nieuws van de Vooruitgang.


cta-banner

Download onze app zodat je overal kunt genieten van de beste muziek

Download de App
18:43 Gabin ft. Dee Dee Bridgewater
into my soul gabin ft. dee dee bridgewater
18:40 Aloe Blacc & Pharrell Williams
love is the answer aloe blacc & pharrell williams
18:36 Pasadenas
riding on a train pasadenas
18:26 Kovacs
50 shades of black kovacs
18:22 Coolio & LV
gangsta's paradise coolio & lv
18:17 Shalamar
take that to the bank shalamar
18:13 Black Pumas
colors black pumas
18:09 Brand New Heavies
i like it brand new heavies
18:06 Chic
le freak chic
17:51 Sting
englishman in new york sting