Cynthia Tulp: “Neem ouderen als uitgangspunt bij design”

Betaaldeskundige Cynthia Tulp van ABN AMRO klopt bij haar oma aan als ze op is naar eenvoudige oplossingen.

Ik las van de week een artikel over twee oud designers die helemaal niet blij zijn met het ontwerp van een heleboel producten en diensten. Volgens de designers wordt er veel te weinig rekening gehouden met ouderen. En dat is de grootste fout die bedrijven kunnen maken, want deze groep gaat de komende jaren flink groeien.

Hun stelling is: wat voor ouderen werkt, werkt voor iedereen. En daarom zou deze groep het uitgangspunt van design moeten zijn. Neem een ingang die toegankelijk is voor iemand met een rollator. Daar kan ook een jonge ouder met kinderwagen door! Of een ingrediëntenlijst op een potje tapenade. Niemand wordt er slechter van als de letters en het contrast wat groter zijn.

Dit principe geldt ook voor het design bankapps. Digitaal bankieren is niet voor iedereen even makkelijk. De maatschappelijke tendens is dan om alles bij het bestaande te laten, zodat niemand uitgesloten wordt. Dus bijvoorbeeld mogelijkheden om bankafschriften op papier te blijven aanbieden. Maar sluit je mensen juist niet uit, als je alles bij het bestaande laat? Op deze manier gaan ouderen juist niet digitaal bankieren.

De zoektocht zou juist moeten zijn: hoe kunnen we bankapps zo ontwerpen dat iedereen ze kan gebruiken. Bijvoorbeeld door de inzet van meer beeld of stem. Of door het aantal gebruikersfuncties niet uit te breiden, maar juist te verminderen.

Op dit vlak kunnen we leren van het buitenland, waar mobiele bankapps worden ontwikkeld voor mensen die niet kunnen lezen. Of robots inzetten als mensen er zelf niet uitkomen. Of door de doelgroep te betrekken bij het designproces. Binnenkort weer eens theedrinken met mijn oma. Zij kan mij beter helpen bij mijn werk dan ze denkt.

Bericht achterlaten