12 redenen waarom radio een onmisbaar medium is in je mediaplan

Ondanks het vergrote aanbod van kanalen en verschijningsvormen van audio, blijft radio het medium dat de grootste betrouwbaarheid én het grootste luistervolume geniet.

Het einde van het radiotijdperk is meermaals aangekondigd, helemaal met de opkomst van on demand-partijen, maar het tegenovergestelde blijkt waar. Recent onderzoek toont aan dat Spotify ruimschoots wordt verslagen door live radio. Als Nederlanders naar audio luisteren is live radio de belangrijkste bron.

 

 

Onderzoek toont tevens aan dat radio door de combinatie van hoog bereik, impact en herhaling zeer effectief ingezet kan worden voor brandbuilding, het genereren van directe respons, naamsbekendheid en salespromotion.

Radio is dan ook een onmisbaar medium in je mediaplan en wel om deze 12 redenen:

  1. Radio genereert snel een hoog bereik
    Maar liefst 92% van alle Nederlanders luistert iedere week naar de radio. Gemiddeld luisteren we bijna twee uur per dag. Qua mediatijdbesteding staat radio overdag op eenzame hoogte. Door het nauwkeurig inplannen van commercials is eenvoudig aan te sturen op effectief bereik met een effectieve contactfrequentie. Hierdoor zal een radiocampagne het beste resultaat opleveren.
  2. Radio biedt hoge trefkans 
    Radio realiseert een zeer hoge contactfrequentie, terwijl de confrontatieduur van radiocommercials lang is. Een spot wordt voor de volle 20 of 30 seconden afgeluisterd. Door deze lange luisterduur ligt de reclametrefkans zeer hoog.
  3. Radio is snel en flexibel 
    Radio is een zeer snel inzetbaar en flexibel medium. Je kunt eenvoudig inspelen op actualiteit, omdat opname van een spot doorgaans een korte voorbereidingstijd vergt. Het is mogelijk om vijf maanden vooruit te plannen tot een dag voor uitzending. Morgen op radio? Geen probleem!
  4. Radio is kostenefficiënt 
    Zowel de plaatsings- als productiekosten zijn in vergelijking met veel andere media voordelig.
  5. Radio is doelgroepgericht en kent hoge luistertrouwheid
    Het radiolandschap in Nederland is zeer divers. Nieuwszenders, jongerenzenders, zenders met klassieke muziek, non-stop popmuziekzenders: voor iedereen is er een favoriet radiostation te vinden. Met de gegevens uit het CLO (Continu Luisteronderzoek) is het mogelijk om radiozendtijd doelgroepgericht in te kopen. Denk hierbij ook aan het kiezen van de meest selectieve uren, dagen en tijdvakken. Luisteraars hebben een sterke band met hun radiostation en zijn trouw aan hun zender. Ze staan ermee op, luisteren in de auto, op het werken gaan ermee naar bed. 
  6. Radio is overal en altijd en is een realtime medium
    Door het ruime aanbod aan radiozenders zijn er altijd veel mogelijkheden om radio in te schakelen. Zo is contact mogelijk met de beoogde doelgroep op tijdstippen en locaties waar (bijna) geen enkel ander medium dat kan bieden. Radio gaat ‘s zomers door en is altijd origineel en actueel (geen herhalingen). Radiospots worden uitgezonden en meteen ontvangen door de consument. Je kan zodoende secuur inspelen op gebruiks- en aankoopmomenten.
  7. Radio is zapbestendig
    Radio heeft de laagste reclame-ontwijking, terwijl het een groot publiek bereikt. Onderzoek met de portable people meter (PPM) bevestigt dit overduidelijk.
  8. Je bereikt consumenten buiten je doelgroep
    Radio wordt gezien als een persoonlijk en menselijk medium dat dichtbij de consument staat. Je bereikt ook consumenten die in eerste instantie niet openstaan voor jouw producten of diensten.
  9. Radio werkt ook onbewust door
    Radio werkt beter dan welk mediumtype bij een lage mate van aandacht. Zelfs dan dringt jouw boodschap door in het brein van de luisteraar. Het is immers niet mogelijk om je oren te sluiten.
  10. Radio is een belangrijke aanjager voor online campagnes
    1 op de 5 Nederlanders bezoekt weleens een website naar aanleiding van het webadres in een radiospot. Radio ontwikkelt zich razendsnel tot een multimediaplatform en dat heeft een positieve invloed op luistertijd. Radio luisteren via internet vindt namelijk vaak plaats in de avonduren; bij uitstek het tijdvak waarin nog veel luistertijd is te winnen. Het zwaartepunt van luistervolume van live radio ligt tussen 9:00 en 18:00.
  11. Radio versterkt jouw visuele en tekstuele uitingen 
    Radiocommercials zijn in staat opgeslagen beelden van videocommercials op te roepen en te versterken. Dit heet visual transfer, waarbij de consument essentiële visuele elementen uit de videocommercial kan terugspelen bij het beluisteren van de radiocommercial. Radio is daarom uitermate geschikt voor 360 graden campagne
  1. Radio geeft je omzet een boost
    Een radiocampagne genereert gemiddeld een omzetstijging van 9 procent. Het is dan ook bij uitstek een medium voor sales promotion.