Win te gekke Pioneer Prijzen bij Funky Friday - Klik Hier
winactie pioneer dashcam
De 5 favoriete Sublime 500-platen van Jaap Brienen
3

De 5 favoriete Sublime 500-platen van Jaap Brienen

Deze week hoor je de allerbeste funk, soul en jazzplaten tijdens de Sublime 500. Wat zijn de favorieten van onze muziekgoeroe en Funky Friday-man Jaap Brienen? En waarom?

Noem een nummer en presentator Jaap Brienen schotelt je er een anekdote over voor. Persoonlijk ken ik weinig mensen die zo smakelijk en inhoudelijk over muziek kunnen praten als Jaap. Ik ben dan ook oprecht benieuwd naar zijn favoriete funk, soul en jazz-platen, maar zijn lijst gaat gepaard met nogal wat mitsen en maren.

“Laat ik vooropstellen dat ik eigenlijk geen top 5 kan maken”, begint Jaap. Het wisselt volgens de DJ per dag, of per stemming of in welk seizoen hij zit. “Ik heb altijd een grote voorliefde gehad voor vrolijke up-tempo muziek, maar dan is het pats, boem herfst, en dan zet ik heel bewust een ballad op. Zo luisterde ik gisteren nog naar Fatoumata Diawara. Een aanrader hoor.”

Ook kan zijn top 5 verschuiven door het herontdekken van een plaat: “Dan hoor ik een liedje op de radio en denk ik: sshhhiit wat is dit eigenlijk goed!” Daarnaast is het van groot belang dat zijn muzikale held Bill Withers genoemd wordt. Hij heeft zijn lijst op dit moment niet gehaald, maar een eervolle vermelding is volgens Jaap op zijn plek.

LUISTER OOK: Bill Withers Special door Jaap Brienen

Kortom, een top 5 onder groot voorbehoud. Vraag er de DJ er morgen naar en het kan er compleet anders uitzien. Behalve zijn top twee die hij al heel lang met zich meesleept, met op nummer een…

1. Les fleurs – Minnie Riperton

De eerste keer dat ik dit nummer hoorde, vond ik het zo ontzettend mooi. Ik leerde Les Fleurs kennen door een reclamespotje voor Baileys. Het druist volledig in tegen waar ik normaal naar luister, maar het was liefde op het eerste gezicht. Minnie Riperton was een ongelofelijke soul zangeres. Je kunt haar qua technische kwaliteiten vergelijken met Mariah Carey. Riperton is dan ook bekend geworden met die extreem hoge zang.

Les Fleurs is een heel bombastisch nummer, ze halen alle muzikale trucjes uit de kast, maar ik laat me helemaal meenemen. En dat refrein is zo’n kippenvelmoment, die melodie! Die gaat er iedere keer keihard in. Ik hoor het nu weer en het zit de rest van de dag in mijn hoofd. Ik vind het een ondergewaardeerd nummer. Het heeft alles in zich om heel hoog in alle lijstjes te staan, en dat staat het nooit.

2. Stevie Wonder – I Wish

De soul en rythm and blues waar ik van hou is eind jaren zestig en in de jaren zeventig ontstaan. Dat was zo’n geweldig decennium waarin artiesten als Earth, Wind & Fire, Marvin Gaye en Kool and the Gang hun beste werk maakten, met als hoogtepunt Songs in the Key of Life van Stevie Wonder.

Stevie was waanzinnig getalenteerd, als kind al. Daarom heet hij ook Stevie Wonder. Hij maakte heel lang muziek bij Motown volgens de wetten van die muziekfabriek. Maar begin jaren zeventig wilde hij zijn eigen stempel drukken op zijn muziek en de onderwerpen waar hij over zong. Net als Marvin Gaye trouwens, waar What’s Going On uit voortkwam.

Hij ging in zijn eentje aan de slag in de studio, of samen met technici. Daar prutste en pielde hij net zo lang tot hij meesterwerkjes had. Met Songs in The Key of Life was Stevie een van de eersten die een conceptalbum maakte. Hij wilde een verhaal neerzetten waarin de volgorde van de nummers er toe deden. En die zijn stuk voor stuk zo goed. Duizenden muziekliefhebbers zeggen dat dit het beste album aller tijden is. Ik heb ook de tick om ‘m te blijven kopen, waardoor ik inmiddels aardig wat exemplaren heb verzameld.

Mijn favoriete nummer op het album is I Wish. Het is zo’n explosie van vrolijkheid en feel good. Dat baslijntje is onweerstaanbaar funky. En dat heeft hij dus bijna allemaal zelf bedacht en gedaan, ook de drumpartij. Zo plakte hij laagje over laagje in de studio, met als resultaat pure euforie. Iedere zaal gaat voor de bijl, of het nou twintigers of vijftigers zijn. Het klinkt nog steeds actueel qua sound. Het is een universele dansplaat die altijd goed zal blijven.

3. Bad Bad News – Leon Bridges

Ik vind Leon Bridges te gek. Hij heeft pas twee albums op zijn naam staan, dus hij is nog niet zo lang bezig. Leon was zo’n artiest als Sharon Jones & The Dap Kings, oude soul en rhythm and blues, die hij ook met dat soort apparatuur opnam. Dat was zijn gimmick: ik maak oude dingen.

LUISTER OOK: 50 jaar Earth, Wind & Fire door Jaap Brienen

En ineens kwam hij met zijn tweede album met totaal nieuwe muziek, supercatchy liedjes. Bad Bad News pakte me meteen bij mijn strot. Die groove en de drive in het liedje zweept op, maar is tegelijkertijd laid back. Je denkt de hele tijd, het gaat gebeuren, maar dat gebeurt maar niet, waardoor de spanning blijft. Mijn zoon vindt het nummer ook te gek, en maakte er drie jaar geleden zelfs een eigen Nederlandse tekst op. Dus het is ook een blijvertje in de familie.

Op tweederde van het nummer valt het stil, en dan komt er een instrumentaal stuk waarin een jazz-gitarist a la George Benson een geweldige solo geeft. Ik heb het zo vaak geluisterd, maar het blijft waanzinnig.

4. Michael Kiwanuka – Black man in a white world

Michael Kiwanuka is voor mij één van de belangrijkste artiesten van deze tijd. Hij heeft het grote talent om altijd urgent te klinken. Muzikaal hoor ik er zoveel in terug: soul, funk, folk, jazz, psychedelica, afrobeat. Toch hoor je altijd meteen dat hij het is. En dan kan hij ook nog eens waanzinnige liedjes schrijven. Black man in a white world begon met alleen dat ene zinnetje, met de klappende handen. En laag voor laag bedachten ze er in de studio de rest van het nummer omheen. Je hoort het tijdens dat nummer ontstaan, steeds weer iets erbij, steeds spannender. Ik krijg daar dus echt iedere keer weer kippenvel van, zo goed gedaan.

5. Gregory Porter – 1960 What?

Deze draai ik bijna iedere week wel een keer keihard bij ons thuis. Gregory Porter als verhalenverteller, de band achter hem die zijn verhaal ondersteunt. Van de eerste tot de laatste seconde, twaalf minuten lang (!) speelt de bassist hetzelfde loopje, keer op keer opnieuw. Daaroverheen de blazers die als een soort herauten de aandacht vragen voor wat Porter te vertellen heeft: De verhalen van zijn moeder, over de jaren voor zijn geboorte, aan het einde van de jaren ’60. Over de moord op Martin Luther King (standing on the balcony of the Loraine Motel) en de rellen in Detroit (The Motor City is burning). Tekst en muziek sluiten zo knap op elkaar aan. En het groove’t ook nog eens als een trein. Aanzetten is helemaal uitluisteren.

De Sublime 500 is van maandag 2 t/m vrijdag 6 november te horen op Sublime. De finale van de Sublime 500 hoor je vrijdag tussen 14.00 en 21.00 uur in een speciale live-uitzending op Sublime en zie je op Ziggo TV Kanaal 13.


cta-banner

Download onze app zodat je overal kunt genieten van de beste muziek

Download de App
15:44 Floaters
float on floaters
15:41 Van Morrison
got to go where the love is van morrison
15:37 Prince + New Power Generation
cream prince + new power generation
15:30 Mica Paris
my one temptation mica paris
15:24 Count Basic
jazz in the house count basic
15:20 Otis Redding
try a little tenderness otis redding
15:17 The Tibbs
damaged heart the tibbs
15:13 Donell Jones
u know what's up donell jones
15:10 Flash Mob Jazz
addicted to love (vintage demix) flash mob jazz
15:06 Odyssey
inside out odyssey