Diversiteit loont in de nieuwe economie

In de nieuwe economie betalen we een eerlijke prijs voor elk product, is hergebruik vanzelfsprekend en plukt ieder bedrijf de vruchten van diversiteit op de werkvloer. Eerder dit jaar introduceerde MVO Nederland De Nieuwe Businessagenda: een handboek dat bedrijven op weg helpt naar de nieuwe economie aan de hand van zeven punten waarop het hardst een doorbraak nodig is. Streefdatum: 2025.

Vandaag kwamen zo’n 80 ondernemers bij elkaar in het Drijvend Paviljoen in Rotterdam met het doel de richtlijnen van De Nieuwe Businessagenda zo snel mogelijk in de praktijk te brengen. Daarvoor kregen ze inspiratie van koplopers op die zeven terreinen.

Eén van hen is Rolf Schrama van Onbeperkt aan de Slag, een bedrijf dat koploper is op het gebied van diversiteit. Onbeperkt aan de Slag koppelt mensen met een arbeidsbeperking aan werkgevers met behulp van meet & greets. En dat is niet alleen fijn voor de werkzoekenden; een diversere werkvloer levert ook de werkgever wat op. Daar is Schrama niet alleen persoonlijk van overtuigd, er zijn ook cijfers die het bevestigen. “Er is onlangs een onderzoek geweest van Accenture waarin wordt aangetoond dat bedrijven die een heel divers personeelsbestand hebben, dat die 28 procent beter renderen. En dat is voor ons eindelijk een onderzoek waarbij je het ook echt goed kunt onderbouwen in cijfers – want dat is wat bedrijven graag willen horen.”

Een ander misverstand is volgens Schrama dat het ziekteverzuim omhoog zou gaan als je mensen met een beperking aanneemt. “In de praktijk gaat het omlaag, omdat de collega’s van degene met een beperking anders gaan kijken. En die zien iemand altijd op z’n werk verschijnen die ontzettend gemotiveerd is, die nooit een dag overslaat en bij een verkhoudheidje er ook gewoon is. Dus zelf gaan ze ook anders reageren. Als ze een keer met een kater op bed liggen, denken ze: ik moet gewoon ook echt gaan. Er verandert wat in de hele dynamiek.”

Andere koplopers spraken onder andere over het hergebruik van grondstoffen, een (toekomstig) systeem voor het transparant maken van alle productieketens en het belang van true pricing: daarbij is de impact die een product heeft op bijvoorbeeld het milieu of de gezondheid doorberekend in de prijs.

Benieuwd naar De Nieuwe Businessagenda? Download ‘m hier.

Bericht achterlaten