Franka Rolvink Couzy: “Parkeerplaats te koop!”

Franka Rolvink Couzy, Hoofd Sector onderzoek ABN AMRO heeft een parkeergarage in Amsterdam gekocht en vraagt zich af of dit wel zo’n slimme investering is geweest.

Bij mijn Amsterdamse nieuwbouwwoning moest ik een parkeergarage kopen. En hoewel ik dat in eerste instantie best een handige zet vond, vraag ik me nu af of dit wel zo’n slimme investering is geweest.

Ja, tuurlijk vind ik het fijn dat ik niet meer twintig minuten lang hoef rond te rijden voor een plekje. En ja, het is een luxe dat mijn auto recht voor de deur staat. Maar de vraag is: hoe lang heb ik nog een auto? Want een auto is duur!! En hij staat ook nog eens 95% van de tijd stil. Terwijl ik met de apps van nu ook prima een deelauto kan huren.

Om van A naar B te komen heb ik helemaal geen eigen auto nodig. Dat geldt in de stad ook voor de fiets, voor de scooter en zelfs voor de step. Wie van de ene naar de andere stad moet, heeft al via diverse apps allerlei vervoer tot zijn beschikking. Alleen werken ze nog niet samen. Maar ook dat is een kwestie van tijd.

Mobility as a service heet dit fenomeen, en kan het beste worden uitgelegd als de Spotify van het vervoer. Oftewel, je neemt een abonnement op mobiliteit. Een derde van de Nederlanders ziet dit wel zitten, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Zij zijn bereid hun auto de deur uit te doen. Mits, en dat is heel belangrijk, het vervoer via de app net zo gemakkelijk te krijgen is als die auto voor de deur.

In Finland lijkt ze dit te lukken. Deelauto’s, openbaar vervoer, fietsen: alles in een handige app. In Nederland zijn verschillende initiatieven in de maak. En komt dit van de grond, dan heb ik binnenkort een parkeerplaats te koop.

De Sublime columns hoor je maandag t/m vrijdag om 12.30! Experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.

Bericht achterlaten