Franka Rolvink Couzy: “Nooit meer wachten voor de kassa”

Kies jij ook altijd de verkeerde rij? Dan heeft Franka Rolvink, Hoofd Sectoronderzoek ABN AMRO, goed nieuws voor jou. 

Ik weet dat er grotere problemen in de wereld zijn, maar ik heb zo’n hekel aan dat eindeloos wachten voor de kassa. Vooral op drukke zaterdagen. Of als je hongerig uit je werk komt. Op dat soort momenten vind ik afrekenen echt te lang duren. Terwijl dat wachten helemaal niet nodig is. Want steeds meer winkels hebben hier oplossingen voor gevonden.
Dan bedoel ik niet het zelfscannen van producten, zoals kan bij AH To Go, Zara en Ikea. Nee, sportkledingmerk Nike zorgt dat je niet eens meer een kassa nodig hebt.
In de splinternieuwe flagship store in New York hebben ze een zogeheten Speed Shop geopend. Nike-fans kunnen online alle sneakers uitkiezen die ze leuk vinden. Die sneakers worden voor hen in een locker gelegd. En als ze in de winkel komen, kunnen ze die locker met hun smartphone openen. Wil je een van de sneakers kopen, dan kun je direct met je smartphone afrekenen.
Amazon maakt het de shopper in zijn Go winkels nog gemakkelijker. Als je de Amazon Go-app hebt, kun je gewoon de winkel binnenlopen, pakken wat je nodig hebt, en zonder af te rekenen de winkel uitlopen. Inloggen hoeft niet, uitloggen ook niet. Alles gaat automatisch, ook betalen. Dat werkt op sensortechnologie en kunstmatige intelligentie.
Nike en Amazon gebruiken dus de goede dingen van het offline en het online winkelen. Het enige nadeel hieraan, is dat ze nog meer over ons te weten komen. Maar ja, de kans is groot dat ik er toch mee akkoord ga. Want wachten in de rij, daar ben ik wel klaar mee.

Bericht achterlaten