Groot-Brittannië weert Volkswagen-reclame met avontuurlijke mannen en zorgzame vrouwen

In het Verenigd Koninkrijk zijn voor het eerst twee reclames geweerd vanwege genderstereotypen. Het gaat om reclames van Volkswagen en van de zuivelspread Philadelphia.

De Volkswagen-reclame (die inmiddels van de buis is gehaald) telt een aantal scènes: een man en vrouw die kamperen op een steile rotswand, twee mannelijke astronauten die door een ruimteschip zweven en een mannelijke para-atleet die een grote sprong maakt. De video sluit af met een vrouw die op een bankje naast de kinderwagen zit met een boek op schoot. Reden dat de reclame is geschrapt: hij zou het beeld bevestigen dat mannen alleen maar avontuurlijke dingen doen, terwijl vrouwen op de kinderen passen. 

In de reclame van Philadelphia gaan twee mannen uit ontbijten met een baby. Ze raken zo afgeleid door alle ontbijtjes die voorbij komen op de lopende band, dat ze het jongetje helemaal vergeten. Totdat ‘ie voorbij komt rijden op diezelfde lopende band, zittend tussen de taartjes. De kritiek: dit verhaal zou het beeld bevestigen dat mannen niet goed voor kinderen kunnen zorgen.

Afgelopen juni werd het verbod op stereotyperende reclames ingevoerd. De Britse reclame-autoriteit ASA is namelijk van mening dat ‘rolbevestigende’ beelden de samenleving op een onwenselijke manier beïnvloeden. Jongens en meisjes zouden een verkeerd beeld krijgen van wat zij kunnen bereiken, en bijvoorbeeld hun carrièrekansen anders inschatten door het zien van stereotyperende reclames. Dat zou blijken uit een eenjarig onderzoek van de ASA, zo vertelt investigations manager Jess Tye in gesprek met de BBC

Voor het eerst zijn nu dus ook echt twee reclames van de buis gehaald, en wij zijn benieuwd hoe jij hierover denkt. Is het vooruitgang om reclames met traditionele rolverdelingen te weren, of grijpt de Britse reclame-autoriteit hier onnodig hard in? Praat mee in onze discussiegroep – die vind je via de Facebookpagina van Sublime.

Bericht achterlaten