Maak kans op een boxspring! - Klik Hier
Vleesloos fastfood in 2019
17

Vleesloos fastfood in 2019

Hoe we in 2019 vleesloos fastfood omarmden en transvetten aan banden werden gelegd

De trend in 2019 op het gebied van voeding was duidelijk: het moest gezonder, verantwoorder, met minder verspilling, maar wel met maximaal genieten.

Wat we eten raakt zoveel oplossingen voor de uitdagingen van de komende decennia: klimaatverandering, gezondheid, honger, obesitas, dierenwelzijn en biodiversiteit. Daarom kan voeding niet ontbreken in onze terugblik van Nieuws van de Vooruitgang op 2019. Lees hoe fastfoodketens massaal vleesloze burgers en “kipnuggets” in hun assortiment opnamen en de sober bar een internationale trend werd.

Run op veganistische KFC

Fastfoodketens schakelen vaker over op een alternatief voor vlees. McDonald’s kwam in de week van het vegetarisme tijdelijk met vegetarische Chicken McNuggets, gemaakt van zuivel, zeewier en plantaardige vezels. Eerder had Kentucky Fried Chicken een primeur in hun restaurants in Atlanta: zij verkochten de eerste veganistische kip van vleesvervanger-merk Beyond Meat. De vraag was natuurlijk: zitten de klanten van KFC wel te wachten op vegan kip? Het leek erop van wel: binnen 5 uur tijd was de hele voorraad uitverkocht. De KFC in Atlanta verkocht in 1 dag tijd net zoveel van de vleesloze variant als van gewone kip in een hele week. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat de ‘Beyond Fried Chicken’ wereldwijd wordt uitgerold.

Burger King experimenteerde met de ‘Impossible Whopper’ bij 60 filialen in Missouri. Da’s het bekende broodje, maar dan met de plantaardige Impossible Burger ertussen. Een innovatieve vegetarische burger die erom bekend staat dat ‘ie net zo smaakt als echt vlees, maar wel een stuk gezonder is. Het bedrijf kreeg de smaak te pakken, want in de herfst werd bekendgemaakt dat Unilever-dochter De Vegetarische Slager in 25 Europese landen plantaardige burgers gaat leveren aan Burger King. In Nederland moeten we wel nog even wachten. In de tweede fase van de uitrol van de burger zijn ook wij aan de beurt, belooft Burger King.

Beter Leven voor koeien

Behalve de snackverkopers gingen ook andere producenten op de vegetarische of zelfs veganistische toer. Zo introduceerde HEMA een veganistische hotdog en rookworst. Helemaal gemaakt van planten, en met de intentie om net zo iconisch te worden als het origineel. HEMA verkocht eerder al vegetarische saucijzenbroodjes en veganistische appeltaart. En ook de bekende tompouce wordt binnenkort verkrijgbaar in een plantaardige variant.

LEES OOK: Dit zijn de belangrijkste medische doorbraken van 2019 

Zelfs de grootste vleesverwerker van Nederland, Vion Food Group, gaat op de ‘vegatoer’. Het bedrijf wil zich ook richten op de groeiende groep vegetariërs en flexitariërs. En dat doen ze door een speciale startup voor vleesvervangers in het leven te roepen. De producten worden zowel vegetarisch als veganistisch, en moeten zoveel mogelijk gemaakt worden van lokale ingrediënten. Halverwege volgend jaar worden de eerste vijf vleesvervangers van Vion op de markt verwacht.

Naast vlees, kunnen sinds dit jaar ook zuivelproducten een Beter Leven Keurmerk krijgen. Dit keurmerk is een initiatief van de Dierenbescherming en dient het welzijn van onder meer koeien te verbeteren. Om het keurmerk te ontvangen moeten koeien bijvoorbeeld elke dag minimaal 6 uur buiten grazen. De nieuwe criteria zijn ook gunstig voor het milieu en de natuur. Boeren die het keurmerk ontvangen maken bijvoorbeeld ruimte voor bloemen, insecten en weidevogels. Ook gebruiken ze groene energie en maken ze beperkt gebruik van vervuilende bestrijdingsmiddelen.

Daling obesitas

Mooi nieuws over koekjes, chips en andere snacks. Die worden minder ongezond – althans in de EU. De Europese Commissie nam namelijk een nieuwe richtlijn aan. Die zegt dat er in zulke producten een maximale hoeveelheid transvetten mag zitten. Zulke vetten zijn handig voor producenten: ze zijn goedkoop en zorgen voor een langere houdbaarheid van het product. Maar voor wie ze binnen krijgt zijn transvetten behoorlijk ongezond; ze verhogen namelijk het risico op hart- en vaatziekten. Die nieuwe regel geldt vanaf 2 april 2021.

LEES OOK: Verschuiving in melkland: vraag naar havermelk verdrievoudigd

Soms kan je gezonder eten niet afdwingen. Hoe het wel kan, bewijst de stad Leeds. Dat is de eerste plaats in Engeland waar het aantal kinderen met obesitas is gedaald. Het bijzondere is dat deze daling grotendeels plaatsvindt in de minder welvarende gezinnen. Dat komt doordat de stad voor hen een speciaal programma heeft opgesteld. Daarin staat dat je kinderen keuzes moet geven. Bijvoorbeeld of ze vanavond broccoli of wortels willen eten. Ook helpt het programma ouders grenzen te stellen voor hun kinderen, en om ‘nee’ te zeggen als ze vragen naar snoep of junkfood. In de afgelopen vier jaar is het aantal kinderen met obesitas in Leeds gedaald van 9,4 procent naar 8,8 procent.

Naast keuze, is kennis een belangrijke factor voor een gezondere leefstijl. Dat bewijst de komst van de Nutri-score. Hiermee zie je in één oogopslag wat de totale voedingswaarde is van een product. Zitten er alleen maar natuurlijke voedingsstoffen in, dan krijgt het bijvoorbeeld een groene A, en een product met veel vetten, suikers of zout krijgt een rode E. In Nederland zijn Hak en Iglo de eerste producenten die met het label werken. In Frankrijk en België werken ze al langer met het label – en met succes: uit onderzoek blijkt dat mensen er gezonder door gaan eten.

En voor wie na de gezonde maaltijd een gezellige plek zoekt om uit te gaan, maar om wat voor reden dan ook geen alcohol wil drinken, biedt de nuchtere bar uitkomst. Bij de Getaway bar in New York bijvoorbeeld, staan de meest originele cocktails op het menu. Met ingrediënten als rode bosbes en jalapeno-puree… maar één ding ga je er dus niet vinden: alcohol. Het lijkt te gaan om een internationale trend: ook in andere grote steden zijn zogenoemde ‘sober bars’ te vinden. Nu steeds vaker in het nieuws is dat alcohol meer stuk maakt dan je lief is, gaan deze bars een mooie toekomst tegemoet.

Aandachtig aan tafel

Opvallende resultaten kwamen uit onderzoek van het Voedingscentrum onder ruim duizend Nederlanders: 60 procent van hen eet met veel aandacht, 75 procent geeft aan de televisie uit te laten tijdens het eten en 96 procent checkt ook geen sociale media. Ondervraagden geven aan ongeveer een half uur aan tafel te zitten voor het avondmaal. Dat is volgens het Voedingscentrum goed nieuws, want het duurt ongeveer 20 minuten voordat je voelt dat je genoeg hebt gegeten.

En voor wie moeite heeft om met aandacht aan de eettafel te zitten, heeft de Utrechtse ontwerper Ralf Lambie wellicht de oplossing. Hij ontwierp een bijzonder tafelkleed. Het verstoort namelijk mobiele signalen, zodat je tijdens het eten aandacht hebt voor elkaar en niet voor je telefoon. Volgens Lambie is namelijk wetenschappelijk bewezen dat je je minder openstelt voor de ander als er een telefoon op tafel ligt. De ontwerper zegt dat zijn tafelkleed vooral is bedoeld als gespreksstarter: het moet discussie aanwakkeren over hoe we met elkaar aan tafel zitten. Maar als er restaurants zijn die ‘m ook echt willen bestellen, gaat hij graag voor ze aan de slag. Er is inmiddels internationaal aandacht voor deze bijzondere vondst.

Meer constructief nieuws? Iedere werkdag op de halve uren tussen 10:30 en 18:30 hoor je bij Sublime het Nieuws van de Vooruitgang.


cta-banner

Download onze app zodat je overal kunt genieten van de beste muziek

Download de App
02:23 Prince
i need a man prince
02:19 Charlie Hunter & Norah Jones
more than this charlie hunter & norah jones
02:16 Erykah Badu
tyrone (edit) live erykah badu
02:12 Paolo Nutini
new shoes paolo nutini
02:08 Brothers Johnson
stomp! brothers johnson
02:05 Frank Sinatra
i've got you under my skin frank sinatra
02:01 Junior
mama used to say junior
01:56 Lenny Kravitz
i'll be waiting lenny kravitz
01:53 Young Gun Silver Fox
baby girl young gun silver fox
01:49 Aretha Franklin
call me aretha franklin