KarTent maakt einde aan tentkerkhofjes op de festivalcamping

Deze kartonnen tent hoef je niet op te zetten, na afloop van het festival kun je ‘m laten liggen én hij vermindert afval.

Festivalcampings zijn na afloop vaak een kerkhof vol afgedankte goedkope tentjes. Dat kan anders, dacht de 25-jarige Jan Portheine toen hij in 2015 een foto van het Glastonbury-festival zag. Hij schrok zich rot van al het afval dat achterblijft, voornamelijk nylontentjes die bezoekers achterlaten. In dat jaar studeerde hij af aan de TU Delft op een kartonnen strandhuisje.

Samen met studiegenoot Wout Kommer (25) besloot hij zijn concept toe te passen op een kartonnen tent. Hij bestelde een flinke partij karton en ging op festivals kartonnen tenten verkopen. Met een duidelijke missie: de verkoop van wegwerptentjes overbodig maken.

Daar lijken de jonge ondernemers aardig in te slagen. In 2015 werden er 400 kartonnen tenten geplaatst. Afgelopen jaar waren dit er al 30.000. Niet alleen in Nederland, maar ook in Europa, Australië, Nieuw Zeeland en de VS.

Het concept is simpel: als festivalbezoeker boek je een KarTent. Die staat voor je klaar bij aankomst, en als je wilt kun je ‘m volledig personaliseren en/of bedrukken. Door het dikke karton blijft de tent koel en donker en tot vier dagen waterdicht. Wel zo lekker op festivals waar je vaak veel te vroeg je tentje uitbrandt.

Ook op het Hongaarse festival Sziget stonden de tenten van KarTent klaar voor bezoekers die geen weggooitent wilden. Na het festival zullen de tenten worden opgeruimd en volledig gerecycled.

Over Doing Donderdag

In onze samenleving staan we samen voor kleine en grote uitdagingen. Denk aan klimaatverandering, toenemende ongelijkheid of eenzaamheid. Inspirerende doeners werken aan aansprekende initiatieven en laten daarmee zien dat vooruitgang mogelijk is en dat iedereen daar aan kan beginnen en/of bijdragen. Met Sublime Doing stellen wij deze mensen en hun initiatief aan jou voor. 

Helden gezocht

Ben of ken jij iemand die zich inzet voor een betere wereld? Bijvoorbeeld iemand met een bijzonder initiatief of een mooi verhaal? Of wil je als bedrijf één van onze thema’s omarmen? Neem dan contact op met Arthur van de Graaf via arthur@sublime.nl. Wij bieden je graag een podium!

Bericht achterlaten