Kevin Weijers: “Minder klagen in 2019, denk jij dat je het kan?”

Als je niet meer over alledaagse strubbelingen mag klagen, wat doe je dan? Chief Exploration Officer Kevin Weijers legt het uit.

“Een tijdje geleden haalde ik Sander de Heer over mee te doen aan een bijzondere uitdaging. 21 dagen niet klagen, niet schelden, en niet roddelen. Als herinnering draag je een wit polsbandje. Klaag, scheld, of roddel je, bijvoorbeeld op dag 6 wel, dan wissel je het bandje naar je andere pols, en start je weer op dag 0.

Uit ervaring, het is best een dingetje… Het lijkt vooral een positiviteits challenge, maar dat is het niet. Zeker de eerste drie dagen zijn vrij confronterend. Discutabele koffie op werk. Overleggen die nooit op tijd beginnen. Een uitpuilende inbox. Een zeurende manager.. Als je over dit soort alledaagse strubbelingen niet meer kunt klagen, wat doe je dan? Het antwoord is: Doe er iets aan.

Klagen is negatieve feedback geven op een situatie, zonder de intentie die te willen veranderen. De magie zit in de tweede zin. De intentie iets te willen veranderen. Want de energie die je stopt in het klagen, kun je ook stoppen in het vinden van een oplossing, het accepteren van iets dat nu eenmaal zo is, of het beseffen dat het allemaal wel meevalt.

Net zoals de advocaat, die een half uur na een presentatie die ik gaf, alsnog om een niet-klagen-bandje kwam vragen. Toen ik hem vroeg waarom, zei hij: “Ik dacht het niet nodig te hebben. Ik ben een positief persoon. Tot ik net hardop klaagde toen ik bij de borrel dacht een bitterbal te pakken, en het een garnalenkroket bleek te zijn… Misschien denk je het niet nodig te hebben, ik daag je toch uit. 21 dagen niet klagen voor een gelukkig nieuw jaar.”

De Sublime Coumns: maandag t/m vrijdag om 12.30: experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.

 

Bericht achterlaten