

Nieuwe rode kleur moet taboe menstruatie doorbreken
Period. Dat is de naam van een nieuwe tint die kleurencodemaker Pantone heeft ontwikkeld om het negatieve beeld rondom menstruatie te bestrijden.
The Pantone Color Institute beschrijft de kleur als een energieke en zelfverzekerde rode tint. Met de nieuwe kleur hopen zij meer openheid te creëren over ongesteldheid. Menstruatie blijft namelijk in veel delen van de wereld een taboe-onderwerp, zo schrijft CNN.
Gevolgen
Dit heeft gevolgen voor de gezondheid, het onderwijs en de sociaaleconomische status van mensen. In India is het bijvoorbeeld soms verboden voor vrouwen om tijdens hun menstruatie te koken of iemand aan te raken omdat dat als onrein wordt beschouwd.
Uit een onderzoek uit 2019 blijkt dat in het westen van Nepal het nog steeds gebruikelijk is dat meisjes in menstruatiehutten moeten slapen, ondanks dat daar een landelijk verbod op is.
In de VS treft menstruatiearmoede – waarbij er een gebrek is aan toegang tot betaalbare tampons en maandverband – één op de vijf tieners.
Lees ook: ‘Engeland neemt maatregelen tegen ‘menstruatiearmoede’‘
Dit kan bijdragen aan een cultuur waar niet over ongesteldheid wordt gepraat of verkeerde informatie wordt gegeven.
Period positivity
De afgelopen jaren zijn er meer initiatieven ontwikkeld om ‘period positivity‘ te stimuleren.
Zo introduceerde het Unicode Consortium een emoji van een druppel bloed, nam een bekend Indiaas cricket-team een maandverbandmerk als sponsor en won de korte documentaire Period. End of Sentence van regisseur Rayka Zehtabchi in 2019 een Academy Award.
Meer constructief nieuws? Iedere werkdag op de halve uren tussen 9:30 en 18:30 hoor je bij Sublime het Nieuws van de Vooruitgang.