Leiders zetten de toon voor diversiteit bij bedrijven

Ongeveer een half jaar geleden tekenden Unilever, ABN AMRO, Alliander en nog veel meer andere bedrijven het LHBTI-Manifest. Daarmee spraken ze de intentie uit om geaardheid expliciet onderwerp van gesprek te maken op de werkvloer.

Het is Freedom Week bij Sublime. Daarom hoor en lees je deze week extra veel verhalen over vrijheid. Zoals de vrijheid om ook op je werk te zijn wie je bent.

We spraken hierover met Maria van der Heijden, de directeur van MVO Nederland, die ook het manifest ondertekende. Volgens haar kan het een belangrijk effect hebben als de leiding van het bedrijf zich op deze manier uitspreekt. “Ik geloof heel erg in voorbeeldgedrag. Op het moment dat leiders laten zien dat het voor hen een heel vanzelfsprekend thema is dat verschillen er mogen zijn in bedrijven, dan zet dat de toon”.

Ook voor bedrijven die op het eerste gezicht geen enkel probleem hebben met het aanvaarden van zulke verschillen, kan het volgens Van der Heijden geen kwaad om tóch zo’n intentieverklaring te ondertekenen. Ze vertelt over een bijeenkomst die plaatsvond in de aanloop naar het manifest. Een aantal bedrijven gaf toen aan dat voor hen vanzelfsprekend was dat er geen verschillen zijn tussen LHBTI-ers en andere werknemers. Het ondertekenen van een manifest was daarom volgens hen niet nodig. “Verbazingwekkend”, vindt Van der Heijden. “Je kunt ook het tegenovergestelde zeggen: het is bij ons vanzelfsprekend, en natuurlijk onderteken ik het manifest – waarbij we dit onderwerp extra aandacht geven”.

Wat er het afgelopen half jaar bij de deelnemende bedrijven is veranderd, moet later deze maand blijken. Dan komen de organisaties opnieuw bij elkaar en wordt besproken wat ze van elkaar kunnen leren.

Meedoen kan trouwens nog steeds. Alle bedrijven worden van harte uitgenodigd om het LHBTI-manifest te ondertekenen.

Bericht achterlaten