Leuker kunnen we het niet maken, maar misschien wel iets vriendelijker?

Het wordt tijd voor een groot onderzoek naar de manier waarop de Belastingdienst omgaat met burgers. De fiscus opereert juridisch, afstandelijk en gaat soms veel harder tekeer dan de wetgever beoogt, vertelt Renske Leijten van de SP.

In Trouw lezen we dat het niet meer gaat om incidenten maar om het systematisch hard optreden en veel mensen onnodig in grote financiële problemen brengen. Vandaag zal de SP een manifest aanbieden aan staatssecretaris Snel. Die ging eerder door het stof vanwege de onterechte stopzetting van kinderbijslag.

In 2013 kondigde de Belastingdienst aan om op een wat vriendelijkere manier geld op te eisen. Ze deden dit met een telefonische incasso waarbij mensen met een belastingschuld eerst vriendelijk gebeld werden door de fiscus in plaats van dat ze meteen een dwangbevel kregen opgelegd. 

Dat bracht ons tot de vraag: Hoe denk jij dat de Belastingdienst wat vriendelijker kan? Laat het ons weten in de discussiegroep van het Nieuws van de Vooruitgang. Die vind je via de Facebookpagina van Sublime.  

 

Bericht achterlaten