Lidl gaat voedselverspilling tegen: biefstuk of brood voor een kwartje

Een brood, een pak yoghurt of zelfs een biefstuk voor maar 25 cent. Ze zijn vanaf vandaag te vinden bij Lidl.

De supermarkt start namelijk een proef met de verkoop van producten waarvan diezelfde dag de officiële houdbaarheidsdatum is bereikt. ‘Verspil mij niet’ heet de pilot, en het doel is dan ook om zo weinig mogelijk eten weg te gooien. Lidl zegt haar klanten goed te gaan informeren. Zo wordt aangeraden om het product dezelfde dag nog op te eten, of het anders in te vriezen.

De Lidl-medewerkers zelf spreken over het ‘kwartje van Lidl’. Zij worden straks getraind om de juiste artikelen te selecteren die de uitverkoop ingaan. De supermarkt is niet het eerste bedrijf dat voedselverspilling wil tegengaan. Albert Heijn heeft natuurlijk de bekende 35 procent-stickers en ook Jumbo introduceerde vorig jaar een verspillingsschap. Alle drie de supermarkten hebben zich ook aangesloten bij de app Too Good to Go.

LEES OOK: Hema introduceert vegan hotdog gemaakt door sterrenkok

Die app gaat sinds januari 2018 de strijd aan met voedselverspilling en heeft nu al 800.000 geregistreerde gebruikers. Deze maand maakte Too Good to Go bekend dat ze hun miljoenste maaltijd hadden verkocht. Oprichter Joost Rietveld vertelt in een interview met het AD dat hij enorm trots is op de groei: “Het was een doel voor ons maar wij wisten niet dat we het al zo snel zouden behalen, we zijn enorm trots.”

Restaurant en winkels die ingeschreven staan bij de app maken een ‘magic box’. Die vullen ze met producten die bijna over de datum zijn. De consument kan via de app voor een prikkie een tasje gevuld met boodschappen bestellen.

Bericht achterlaten