Maak kans op een boxspring! - Klik Hier
Mooi zo’n autoluwe stad
19

Mooi zo’n autoluwe stad

In iedere gemeente liggen spannende mobiliteitsplannen klaar, maar dat kan nog weleens schuren met inwoners. Want ineens moet je je geliefde parkeerplek voor de deur opgeven.

Zo is radiostation Sublime gelegen in het Werkspoorkwartier, een wijk die in 2020 autoluw moet worden. Ook omliggende wijken wachten hetzelfde “lot”, want een gevolg hiervan is dat bewoners vanaf 2020 betaald moeten parkeren. Dit werd onlangs meegedeeld in een wijkbericht waar fel op werd gereageerd.

Een kleine greep uit reacties op wijkgebonden Facebookgroepen:

• “Hop, allemaal in de trekker stappen en naar het gemeentehuis!”
• “Reden om te verhuizen dan.”
• “Ik vraag me af of de gemeente dit als voldongen feit aan ons kan presenteren. Iemand die hier meer van af weet?”

Birgit Cannegieter, procesmanager bij APPM kijkt niet vreemd op van de negatieve reacties. In haar werk adviseert ze over de relatie tussen mobiliteit en de gebouwde omgeving, zowel op strategisch als operationeel niveau. “Als iets gaat veranderen in onze directe omgeving en verworvenheden, dan zie je protest. Mensen redeneren nu eenmaal vanuit het bekende. Het is moeilijk in te schatten wat iets nieuws brengt, als je het nog niet ervaren hebt, dus wordt een verandering al snel als negatief ervaren.”

Cannegieter draagt als voorbeeld de mobiele telefoon aan. Niemand dacht die nodig te hebben en velen waren erop tegen. Nu kunnen we ons leven niet zonder voorstellen. En nog een persoonlijk voorbeeld: “Wanneer mijn vader op mijn kinderen komt passen, vindt hij het heel vervelend dat zijn auto niet voor de deur staat zoals hij thuis in zijn dorp is gewend. Dus wanneer een groot deel van omwonenden is uitgevlogen, gaat hij toch weer zijn auto verplaatsen. Desnoods twee keer, om zo dicht mogelijk voor het raam te komen. Gewoontes zijn nu eenmaal moeilijk te doorbreken.”

En dat is juist wat in de komende jaren van Nederlanders gevraagd gaat worden, zéker in de stad. Veel wijken in (hoog)stedelijk gebied moeten autoluw worden, om zo meer leefruimte te creëren en minder CO2-uitstoot en auto-opstoppingen. Er worden alternatieven geïntroduceerd voor het reizen met de eigen auto zoals deelauto’s, deelfietsen, meer fietsparkeerplekken en een overkoepelend MaaS-systeem. Dat laatste is een soort Netflixabonnement waarin alle mogelijke vormen van (deel)mobiliteit aangeboden worden, van Uber tot deelfiets.

Hoe krijg je inwoners daarin mee? Het is volgens Cannegieter cruciaal dat je mensen eerst een volwaardig alternatief kunt bieden dat overal en altijd beschikbaar is. Want garantie op beschikbaarheid is essentieel, je wilt niet naast grijpen. Dus eerst het nieuwe introduceren en laten ervaren, voordat je het oude gaat afbouwen. “Anders krijg je autootje pesten.”

Vervolgens is het cruciaal dat je mensen stimuleert het alternatief te ervaren. “Een vriend van mij gebruikte laatst in Utrecht een Donkey Republic fiets uit de deelfietsproef van Utrecht Science Park. Die proef heeft als doel om forensen gezonder en schoner te laten reizen met de deelfietsen die door de hele stad verspreid staan. Die vriend zei: ‘Jij bent nu al vijf jaar bezig met die deelfietsen, maar nu pas snap ik wat je bedoelt.’ Nu wil hij niet anders meer.”

Hetzelfde gebeurde volgens Cannegieter met spitsmijden. “Mensen werden beloond als ze niet met de auto in de spits verschenen op een stuk snelweg. Ze kozen zelf het alternatief: zoals ’s ochtends thuiswerken, reizen met de fiets of het openbaar vervoer. Een grote groep bleef het ‘nieuwe gedrag’ vertonen, ook toen de financiële beloning stopte, omdat ze toen de voordelen hadden ervaren.”

Daarnaast is het belangrijk dat je als gemeente of stad mensen meeneemt in het waarom achter maatregelen zoals de autoluwe stad. “Neem Utrecht, tot 2040 moeten er een kleine 100.000 inwoners bijkomen. Dat vraagt nogal wat, dus moeten we anders naar de relatie tussen ruimte en mobiliteit kijken. Als iedereen met eigen auto blijft gaan, krijg je niet alleen een parkeerprobleem, maar wegen slibben compleet dicht. Bovendien wordt de leefomgeving zeer ongezond. Dat vraagt aanpassingen van iedereen. Daar moet je over communiceren, en alternatieven bieden. Zo kweek je begrip, maar bied je ook een andere optie voor die autorit. ”

Daarbij helpt het om de voordelen van aanpassingen te schetsen. Geef mensen iets om over te dromen! Cannegieter: “Stel je een nabije toekomst voor waarin je vier keer zoveel groen in je straat hebt, dat je kinderen zich veilig door een stadscentrum kunnen verplaatsen en dat je niet bang hoeft te zijn voor slechte luchtkwaliteit. Met een mooi perspectief in het vooruitzicht, is het makkelijker om als individu een andere keuze te maken.”


cta-banner

Download onze app zodat je overal kunt genieten van de beste muziek

Download de App
17:17 Bobby Womack
california dreamin' bobby womack
17:13 Snoop Doggy Dogg
what's my name snoop doggy dogg
17:09 New Cool Collective & Trijntje Oosterhuis
we've only just begun new cool collective & trijntje oosterhuis
17:06 Bruno Mars
24k magic (radio edit) bruno mars
16:52 Raul Midon
sittin'in the middle raul midon
16:48 Yarbrough & Peoples
don't stop the music yarbrough & peoples
16:45 Gregory Porter
concorde gregory porter
16:42 Mary Wells
my guy mary wells
16:39 Jazzanova ft. Pedro Martins and Azymuth
gafiera jazzanova ft. pedro martins and azymuth
16:36 John Legend & The Roots
wake up everybody john legend & the roots