Museumkaart Weekly: wekelijkse museumtips op Sublime
Radio-updates en video’s bieden uniek kijkje in de museumwereld!


Waar moet je zijn voor de beste expositie over design, een tentoonstelling over brommers of schoenen en een museale blik op de actualiteit? Je hoort het elke vrijdag in Museumkaart Weekly op Sublime.

In deze radio-updates krijgen luisteraars in twee minuten bijzondere verhalen, interviews en tips voor nieuwe collecties of tentoonstellingen die bijna aflopen. Allerlei museale verhalen komen langs. De Museumkaart Weekly biedt een uniek kijkje in de museumwereld met radio updates en video’s om iedereen blijvend te interesseren én te verbinden met de ‘collectie Nederland’. Want ons cultureel erfgoed, ons échte goud, is vaak dichterbij dan je denkt.

Museumkaart Weekly: elke vrijdag om 10.30u en om 17.30u.


Museumkaart Weekly 38 | Stilleven van Italiaanse stilleven-meester Giorgio Morandi

Het begon allemaal met een tentoonstelling over Giorgio Morandi, dé Italiaanse stilleven-meester. Vorig jaar had Museum Belvédère meerdere stukken van deze meester in bruikleen.

Tot hun grote geluk vroeg een van de bruikleengevers van een schilderij van Morandi of het museum interesse had in een schenking. Daar hoefde directeur/conservator Han Steenbruggen van Museum Belvédère niet lang over na te denken:

“Giorgio Morandi is dé stilleven-meester. Hij schilderde aan een stuk door, geconcentreerd, steeds maar weer, met schikken en schuiven van vaasjes, potjes en bekers om dat ene onderwerp in steeds een andere variatie te laten zien. En dat heeft prachtige, eigen schilderkunst opgeleverd.”


Museumkaart Weekly 37 | Haggadah in Museum de Domijnen Sittard

Wijnvlekken, etensresten, de Haggadah van Museum de Domijnen is een museumstuk waar de gebruikssporen duidelijk zichtbaar op zijn.

En misschien is dat juist wel waarom het zo’n bijzonder object is. De Joodse Haggadah van Museum De Domijnen in Sittard werd in Joodse gezinnen gebruikt om uit te lezen in aanloop naar het Pesachfeest. De Haggadah is in de oorlog gered door een voormalig stadsarchivaris van het museum, vertelt Peer Boselie, de huidige stadsarchivaris van het museum:

“In de Tweede Wereldoorlog zijn een aantal achtergebleven spullen van de Joodse gemeenschap in Sittard gered door de toenmalige archivaris van dit museum. Die heeft ze toen verstopt. Deze Haggadah en andere Joodse boeken zijn dus bewaard gebleven. ”

 


Museumkaart Weekly 36 | Perenboom met 13 soorten peren in Historische Tuin Aalsmeer

In de Freedom Week op Sublime staat ook de Museumkaart Weekly in het teken van vrijheid. In Drukkerijmuseum Meppel staat namelijk de drukpers die in de Tweede Wereldoorlog de verzetskrant Trouw drukte. En dat gebeurde in het geniep, vertelt Co Nagelkerke van Drukkerijmuseum Meppel:

‘De Trouw-pers leverde illegaal drukwerk in de Tweede Wereldoorlog. Hij stond in Oudenbosch in een klooster, ver weggestopt zodat het niet opviel. Daar werd toen stiekem de Trouw gedrukt. De drukpers werd aangedreven door iemand die op een fiets zat en heel hard moest trappen om stroom op te wekken.”

De pers weegt twee ton en is daarom op een bijzondere manier naar het museum gebracht: het leger is de drukpers speciaal komen brengen naar Meppel. De pers werkt nog steeds en zal dit weekend, het weekend van 4 en 5 mei, dan ook aangezet worden zodat je dit bijzondere topstuk van Drukkerijmuseum Meppel in werking kunt zien.


Museumkaart Weekly 35 | Perenboom met 13 soorten peren in Historische Tuin Aalsmeer

13 soorten peren aan één boom? Niet mogelijk zou je denken. Maar de boom staat toch echt in de Historische Tuin in Aalsmeer.

In deze tuin kan je een kijkje nemen in 300 jaar tuinbouwgeschiedenis, vanaf 1920 naar 1600. Kwekers probeerden elkaar te imponeren door zoveel mogelijk verschillende soorten peren op één boom te laten groeien, vertelt tuinchef Dick Maarsen:

“Je had allemaal tuinbazen vroeger. Er was één die zei: ‘ik heb 10 soorten peren op mijn boom staan’. Er was een ander die zei ‘ik heb er 12’. Wij hebben er 13. Tuinbazen wilden laten zien hoe goed ze waren en op deze manier konden ze zich onderscheiden.” 


Museumkaart Weekly 34 | Skelet van een potvis in Natuurmuseum Fryslân 

Het pronkstuk van Natuurmuseum Fryslân is tevens één van de grootste objecten uit de collectie: een 14 meter lang skelet van een potvis. En deze potvis is er niet zomaar een, vertelt Peter Koomen van Natuurmuseum Fryslân:

“Het bijzondere is dat dit een echte Friese potvis is die ook echt aan de Friese kust gevonden is en door een Fries museum weer in elkaar gezet is. Omdat ‘ie hier zo mooi hangt temidden van andere walvissen geeft het een mooi beeld van de walvissen die je aan de Friese kust kunt vinden.”

Natuurmuseum Fryslân zet zelf ook dieren op. Ben je benieuwd hoe dat in z’n werk gaat? En waarom iemand ervoor kiest om dit als beroep uit te gaan oefenen?  Bekijk dan de video die we maakten in Natuurmuseum Fryslân:


Museumkaart Weekly 33 |Het Laatste Avondmaal van Mechtelt toe Boecop in Stedelijk Museum Kampen

Deze week kijken we naar ‘Het Laatste Avondmaal’ van Mechtelt toe Boecop, een kunstenares van adellijke komaf. 

Ze leefde van 1520-1598. Er is echter iets geks aan de hand met dit schilderij, vertelt René van Mierlo, conservator van het Stedelijk Museum Kampen:

“Als je recht voor het schilderij staat op ooghoogte en je kijkt in het hart van het schilderij, dan zie je dat het perspectief niet helemaal klopt. Als je goed naar het schilderij kijkt, dan zie je bijvoorbeeld dat het glas water op tafel eigenlijk van tafel af zou moeten schuiven. Als dit schilderij in een kerk zou hangen, dan hangt het veel hoger. En dan klopt het perspectief wel.” 


Museumkaart Weekly 32 |De Trompbank en bizarre belastingen

Heb je een baard? Of ben je vrijgezel? Dan moest je vroeger belasting betalen. De meest bizarre belastingen en herinneringen daaraan zijn te zien in een tentoonstelling in het Belasting & Douanemuseum in Rotterdam.

Daarnaast staat het museum vol met indrukwekkende topstukken, zoals ‘De Trompbank’, een prachtige bank met veel goud die staat voor een bijzonder verhaal uit de geschiedenis, vertelt Wim van Es, conservator van het Belasting & Douane Museum:

“Een topstuk uit ons museum is ‘De Trompbank’. In het midden van de rugleuning is een medaillon te zien met daarop een portret van Cornelis Tromp, admiraal van de Vloot. Hij voerde een vloot aan in een zeeslag omdat Nederland geen tol wilde betalen voor varen over de Sondt, het water tussen Denemarken en Zweden. Dat was namelijk best een bizarre vorm van belasting, en daar hebben we veel meer voorbeelden van in onze tentoonstelling ‘Bizarre Belastingen’.”


Museumkaart Weekly 31 |Behangselschilderingen in het Markiezenhof in Bergen op Zoom

Naar de behangselschilderingen van Hendrick Meijer in een van de stijlkamers van het Markiezenhof in Bergen op Zoom kan je uren blijven kijken. Je kijkt naar Hollandse landschappen maar het wordt lastig om te ontdekken waar deze landschappen zijn.Yolande Kortlever van het Markiezenhof legt uit dat dat komt doordat de kunstenaar het schilderij zelf heeft gecomponeerd:

“Op de behangselschilderingen zie je voornamelijk fantasielandschappen. Het ziet er vrij realistisch uit, maar als je er naar kijkt dan denk je: in welke streek van Nederland speelt zich dat af? De landschappen zijn namelijk gecomponeerd door de kunstenaar, Hendrick Meijer.”

Nieuwsgierig geworden naar dit bijzondere pronkstuk? Luister dan morgen om 10.30u naar Museumkaart Weekly of ga naar museumkaart.nl.


Museumkaart Weekly 30 |’Boerderij de Standvastigheid’ van Museum Kranenburgh in Bergen

Deze week zetten we het topstuk van Museum Kranenburgh in Bergen in de spotlight. Het werk ‘Boerderij de Standvastigheid’ is gemaakt door Leo Gestel. Het is een schilderij uit 1916. Het is een heel kleurig schilderij, een landschapje, een grote boom met stevige penceelstreken neergezet, en daar achter verschijnt Boerderij de Standvastigheid. Het is een schattig klein boerderijtje dat ook echt in Bergen staat, vertelt Mariette Dölle, directeur van Museum Kranenburgh.

“Het werk ‘Boerderij de Standvastigheid’ is van Leo Gestel. Hij is de voorman van de Bergense school. De Bergense School heet zo omdat een aantal schilders bijeenkwam in het Noord-Hollandse Bergen omdat daar een verzamelaar woonde, Kees Boendermaker. Die was zo enthousiast over al die experimenterende kunstenaars, dat hij hun werken aankocht en ze financieel steunde.”

Wil je meer weten over dit bijzondere pronkstuk? Ga dan naar museumkaart.nl.


Museumkaart Weekly 29 |Knipprent Historisch Museum ‘de Bevelanden’ in Goes 

Deze week hebben we het over een knipprent van Historisch Museum de Bevelanden in Goes. De fragiele knipprent is gemaakt door Frederick Henrick van Voorst in 1726. Het is speciaal gemaakt voor de 150-jarige viering van de satisfactie van Goes, daarover vertelt Koen van Rooijen, conservator van Historisch Museum de Bevelanden in Goes, meer in de Museumkaart Weekly van deze week:

“Een knipprent is eigenlijk net zoiets als wat je op de kleuterschool vroeger deed. Van die papiertjes vouwen, en dan een poppetje eruit knippen en dat heb je een hele reeks poppetjes aan elkaar. Dit werk van Frederick Henrick van Voorst is echt ragfijn werk, het topstuk van de snijkunst.”

Wil je meer weten over dit bijzondere pronkstuk? Ga dan naar museumkaart.nl.


Museumkaart Weekly 28 |’De Vaginabroek’ van Duran Lantink

Een wel heel bijzondere broek maakt half juli zijn intrede in het Centraal Museum in Utrecht. De Vaginabroek van Duran Lantink ging viral omdat zangeres Janelle Monae en haar danseressen deze broek aanhadden in haar videoclip ‘PYNK’. De broek (en het nummer) staat voor de kracht van de vrouw. Het Centraal Museum in Utrecht heeft de broek weten te bemachtigen voor de collectie. De broek is vanaf half juli te zien in het museum, tegelijkertijd met een tentoonstelling over nog veel meer werk van ontwerper Duran Lantink, vertelt artistiek directeur van het Centraal Museum in Utrecht, Bart Rutten.

“De Vaginabroek van Duran Lantink werd wereldberoemd omdat zangeres Janelle Monae deze aanhad in een iconische videoclip. De vaginabroek heeft, en dat is erg grappig in deze context, een laaghangend kruis. In de stof van de broek is inderdaad een suggestie van een vagina te zien. De broek staat voor de kracht van de vrouw. Duran Lantink is een zeer kritische ontwerper die heel goed aanvoelt wat er in deze tijd speelt.”

Wil je meer weten over dit bijzondere pronkstuk? Ga dan naar museumkaart.nl of lees hier meer over de Vaginabroek.


Museumkaart Weekly 27 | ‘Portret van Pamela’ van Carel Willink

Poseren voor Carel Willink. Dat was niet zomaar iets. Carel Willink was lang namelijk een van de beroemdste en meest gevraagde portretschilders van Nederland. Ook Pamela Maresch-Boon was wat angstig toen zij in 1971 voor Willink poseerde. Die gereserveerdheid zie je ook terug in het schilderij, vertelt Hetty de Vos van Museum MORE Kasteel Ruurlo.

“Ze kijkt, ja bijna angstig zou je kunnen zeggen. Pamela had heel graag in haar gele sarong afgebeeld willen worden, maar daar voelde Carel Willink niets voor. Hij is met haar door haar kledingkast gegaan om te bepalen wat zij moest dragen. Uiteindelijk is zij naar de PC Hooftstraat gestuurd om kousen te kopen”

Wil je meer weten over dit bijzondere pronkstuk? Ga dan naar museumkaart.nl.


Museumkaart Weekly 26 | ‘Alida’ van George Martens 

Valentijnsdag vergeten? Neem je lief dit weekend dan mee naar het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen. Hier is namelijk het schilderij Alida van George Martens te zien. Een pronkstuk met een bijzonder romantisch verhaal, vertelt Karlijn Donders in Museumkaart Weekly.

“Het waren twee mensen die ontzettend van elkaar hielden en die elkaar vonden in de kunst.” 


Wil je meer weten over het schilderij van George Martens? Ga dan naar museumkaart.nl.


Museumkaart Weekly 25 | De Kantklosmachine

In Museumkaart Weekly bespreken we elke week de topstukken uit de collectie van Nederlandse musea. Deze week: de Kantklosmachine. 

Het pronkstuk van Museum de Kantfabriek is een enorm apparaat: een kantklosmachine waarmee van dunne draden kant kan worden gemaakt. Een textielproduct dat zeker in die tijd erg populair was. In 1928 opende in het Limburgse Horst een fabriek waar kantklosmachines de hele dag ratelden om kant te produceren, vertelt Marcella Dings:

“Die machines maakten een enorm lawaai. Er stonden er 150 in de fabriek, dus dan kun je nagaan wat een herrie dat moet zijn geweest. Oordopjes kenden ze toen nog niet.” 

Wil je meer weten over de Kantklosmachine? Ga dan naar museumkaart.nl.


Museumkaart Weekly 24 | De Stormmeeuw 

In Museumkaart Weekly bespreken we elke week de topstukken uit de collectie van Nederlandse musea. Deze week: de Stormmeeuw.

Het pronkstuk van het Natuurmuseum Brabant is niet zomaar een opgezette vogel. De stormmeeuw leefde namelijk in de tijd van Napoleon. In 1818 werd het dier opgezet en in 1936 kwam de stormmeeuw terecht in de collectie van het museum. Directeur Fiona Zachariasse kijkt regelmatig naar de stormvogel, vertelt ze in Museumkaart Weekly:

“Het is een bijzondere meeuw, omdat hij geelgroene poten heeft en ook een groenachtige snavel. Ook heeft hij aparte ogen. De meeste meeuwen hebben gele irissen, maar de stormmeeuw heeft een donkerbruine iris. Dat betekent dat hij je heel vriendelijk aankijkt. Vaak kunnen meeuwen je heel scherp aankijken, maar een stormmeeuw ziet er eigenlijk heel lief uit.”

Wil je meer weten over de stormvogel? Ga dan naar museumkaart.nl. 


Museumkaart Weekly 23 | De Sankey AT 104

In Museumkaart Weekly bespreken we elke week de topstukken uit de collectie van Nederlandse musea. Deze week: de Sankey AT 104.

Het pronkstuk van het Pit Veiligheidsmuseum in Almere is een enorm blauw monster – de Sankey AT 104. Dit pantservoertuig werd in de jaren 70 en 80 ingezet door de politie in de strijd tegen terrorisme en krakers. Heel comfortabel was de Sankey niet, vertelt programmeur Signe Troost:

“We hebben een aantal vrijwilligers die in de Sankey hebben gereden. Van hen heb ik begrepen dat het ontzettend oncomfortabel is om in dit pantservoertuig te rijden. Het is absoluut niet gemaakt voor gebruiksgemak; er zitten wel bankjes in, maar geen riemen. Het is gewoon een heel groot stalen beest. Het gaat echt om het uiterlijk vertoon en de macht die die uitstraalt.”

Ben je benieuwd hoe de Sjenkie eruit ziet? Bekijk dan deze video: 

Wil je meer weten over de Sankey AT 104? Ga dan naar museumkaart.nl.


Museumkaart Weekly 22 | De Gelukkige Olifant

In Museumkaart Weekly bespreken we elke week de topstukken uit de collectie van Nederlandse musea. Deze week: de Gelukkige Olifant. 

Dit keramische kunstwerk sierde ruim 50 jaar de gevel van het vakantieverblijf van koningin Juliana en prins Bernhard in Porto Ercole. Oorspronkelijk was De Gelukkige Olifant erg kleurrijk, totdat het kunstwerk wit werd gekalkt, vertelt conservator Johan Kamermans:

“De kunstenaar Judith Laqueur-Révész stuurde toen een brief naar prins Bernhard. Na een tijdje kwam er toen een excuusbrief. Het kunstwerk zou voor teveel overlast zorgen. Er waren mensen die langs voeren en dachten dat de villa een restaurant was of nachtclub. Dat werd te gek.”

De villa is inmiddels gesloopt. Het kunstwerk kwam terecht in het Nationaal Tegelmuseum in Otterlo. Daar is het nu weer in de oorspronkelijke kleuren te zien. 

 

 


Museumkaart Weekly 21 | De Drentse Madonna

In Museumkaart Weekly bespreken we elke week de topstukken uit de collectie van Nederlandse musea. Deze week: de Drentse Madonna.

Het olieverfschilderij van een moeder met kind op schoot werd in 1879 gemaakt door Jozef Israëls. Vrij snel daarna raakte het schilderij zoek, vertelt Annemiek Rens, conservator bij het Drents Museum. 

“Ik kende het schilderij alleen van een zwartwit afbeelding en dacht: ‘oh, als we die nu eens voor de collectie zouden kunnen vinden’.  Dat was een zoektocht, maar uiteindelijk is dat gelukt. Echt een droom die werkelijkheid werd.”  

Meer weten over dit bijzondere schilderij? Ga naar naar museumkaart.nl.


Museumkaart Weekly 20 | De wandtapijten van de Staten van Zeeland

In het nieuwe jaar bespreken we in Museumkaart Weekly elke week een pronkstuk uit de vaste collectie van musea. Deze week: de wandtapijten van de Staten van Zeeland.

Deze wandtapijten laten de maritieme gevechten zien tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Ze werden opgehangen in de Abdij van Middelburg waar tegenwoordig het Zeeuws Museum is gevestigd. Marjan Ruiter, directeur van het Zeeuws Museum, vertelt hoe bijzonder de wandtapijten zijn:

“Dit zijn echt onze absolute topstukken, en niet alleen van ons. Het zijn ook de absolute topstukken van de collectie Nederland. Ze zijn echt nergens mee te vergelijken. Er is op dit moment nog maar één complete set maritieme tapijten ter wereld bij elkaar, en dat is de onze.”

Meer weten over de wandtapijten? Op museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 19  | Jan Briek over ‘Dealen met drugs’

“In de tentoonstelling dealen met drugs van het Maritiem Museum, maak je kennis met de keiharde wereld van drugs in de Rotterdamse haven. Een expositie waarin de bezoeker zelf de hoofdrol speelt en soms lastige keuzes moet maken”, vertelt conservator Jan Briek.

Meer weten over deze bijzondere tentoonstelling? Op museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 18 | Kris Callens over ‘Rembrandt en Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw’

Prille verliefdheid en sprookjesachtige bruiloften. De tentoonstelling Rembrandt en Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw van het Fries museum neemt je mee op een romantische reis. Een intieme tentoonstelling die veel laat zien over het liefdesleven van de Nederlanders in de 17e eeuw, vertelt de directeur van het Fries Museum, Kris Callens in Museumkaart Weekly. 

“Onze landgenoten van de 17e eeuw waren kampioen in de verborgen betekenissen van symbolen. Huwelijksschilderijen en portretten zitten vol symboliek.”

Meer weten over deze bijzondere tentoonstelling? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 17 | Stijn Huijts over ‘David Lynch – Someone is in my house’

De meeste mensen kennen David Lynch van zijn film- en televisiewerk. Blue Velvet en Twin Peaks bijvoorbeeld. Maar Lynch zelf ziet zich toch vooral als beeldend kunstenaar. In het Bonnefantenmuseum in Maastricht is nu een overzichtstentoonstelling van zijn werk te zien. Het is een duistere tentoonstelling geworden, vertelt directeur Stijn Huijts.

“Lynchiaanse sferen zijn altijd heel duister, maar er zit ook humor in. We moeten niet vergeten dat er naast de duistere kwaliteiten ook heel veel te lachen valt. Dat geldt ook voor deze tentoonstelling.” 

Speciaal voor het Bonnefantenmuseum maakte David Lynch een speciale tentoonstellingsteaser. 

Meer weten over deze bijzondere tentoonstelling? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 16 | Hans Barendse over vrijwilligerswerk in het Muiderslot

Morgen is het de Dag van de Vrijwilliger. Ook voor musea is dat een belangrijke dag, want vrijwilligers zijn onmisbaar om mooie tentoonstellingen te blijven bieden. Hans Barendse (37) is al tien jaar vrijwilliger in de tuin van het Muiderslot. In Museumkaart Weekly vertelt Hans waarom hij dat doet:

“Ik vind het interessant dat er een plaats is met zoveel geschiedenis. Heel leuk om een bijdrage te kunnen leveren om die geschiedenis te laten voortduren.”

Benieuwd hoe een dag als vrijwilliger in de tuin van het Muiderslot eruit ziet? Bekijk dan deze video:


Museumkaart Weekly 15 | Erik Janssen over het ‘Meest kindvriendelijke museum van het jaar’

Kinderen enthousiast maken voor het museum. Dat is lang niet altijd eenvoudig. Maar het Continium Discovery Center in Kerkrade weet hoe je dat doet, vertelt directeur Erik Janssen in Museumkaart Weekly:

“Wij proberen ons te verplaatsen in de huid van de kinderen: wat vinden ze leuk? Laat ze vooral experimenteren, laat ze overal aanzitten. Bij ons mag je beleven, experimenteren en doen. Dat maakt dat kinderen ons museum heel erg leuk vinden.”

Het interactieve doe- en ontdekmuseum is door museuminspecteurs tot 12 jaar – uitgeroepen tot het meest kindvriendelijke museum van Nederland en daar is directeur Erik Jansen maar wat trots op. 

Ben je benieuwd hoe een museuminspectie eruit ziet? Bekijk hier een video over het bezoek van de Museuminspecteur van het Jaar, de 5-jarige Indy.


Museumkaart Weekly 14 | Anna Tiedink over ‘Sieraden – Makers en Dragers’

Kettingen, ringen en oorbellen. De behoefte van de mens om zich te versieren, is al zo oud als de mens zelf. In de expositie Sieraden – Makers en Dragers van het Afrika Museum draait alles om versieringen. Daarbij richt de tentoonstelling zich vooral op de makers en de technieken die ze gebruiken, vertelt tentoonstellingsmaker Anna Tiedink. 

“Wij denken snel aan goud en zilver, maar we hebben bijvoorbeeld ook sieraden gemaakt van mensenhaar of van schelpen, steen of hout. Je kan aan het gebruikte materiaal ook goed zien waar een sieraad vandaan komt.”  

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 13 | Marcel Teheux over ‘Designed by Nature’

De natuur is een belangrijke een bron van inspiratie voor goud- en zilversmeden. In de tentoonstelling Designed by Nature van het Zilvermuseum in Schoonhoven zijn veel van deze objecten nu samengebracht, vertelt museumdirecteur Marcel Teheux. 

“We hebben niet alleen zilver in de zaal staan, maar ook allerlei opgezette dieren uit de Krimpenerwaard en de rest van Nederland. Aan de wanden hangen foto’s van 2 meter groot en breed. Je waant je als het ware midden in de Krimpenerwaard en je kan daar heel mooi zilver bewonderen.”

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 12 | Museuminspecteur Lente over ‘Kidsproof Museum van het Jaar’

Vrijdagavond belooft een spannende avond te worden. Want dan wordt namelijk bekend welk museum het Kidsproof Museum van het Jaar is. Ook worden de nieuwe museuminspecteurs benoemd. Het komende jaar gaan deze basisschoolleerlingen onderzoeken welke musea ook leuk zijn voor kinderen.

Lente was het afgelopen jaar Museuminspecteur. In Museumkaart Weekly vertelt ze wat een museuminspecteur nu precies doet en welk museum volgens haar het leukste van Nederland is.

“Je hoeft musea niet heel leuk te vinden om museuminspecteur te kunnen zijn. Ik vind schilderijen heel mooi. Vooral die hele oude, zoals de Mona Lisa en de Nachtwacht.”

Morgen weten we dus wel museum het Kidsproof Museum van het Jaar is. En kunnen er weer nieuwe museuminspecteurs op pad.  


Museumkaart Weekly 11 | Judith van Meeuwen over ‘A Balancing Act’

Balans. Veel mensen zijn er naar op zoek. En ook voor kunstenaars is het een belangrijk beeldend element. Dat is te zien in de tentoonstelling ‘A Balancing Act’ van Kunsthal Kade in Amersfoort. Een expositie waar je kan dansen, maar waar je ook aan het denken wordt gezet over het begrip ‘balans’, vertelt curator Judith van Meeuwen in Museumkaart Weekly.

“Balans is een van de belangrijkste factoren om een compositie te maken. Zodra de spanning weg is, valt een werk in duigen.” 

Benieuwd naar deze expositie? Op museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 10 |
Stefan Scholten over ‘Simply Scandinavian’

Praktisch, maar toch stijlvol. In het Textielmuseum in Tilburg is momenteel een tentoonstelling te zien over Scandinavisch Design. Er zijn niet alleen meubels, textiel en interieurproducten te zien van IKEA of HAY, maar bijvoorbeeld ook het werk van Verner Panton. Die laatste is een beetje een vreemde eend in de bijt, vertelt designer Stefan Scholten. 

“Dat is een rare snuiter. Hij werkt eigenlijk zoals geen een andere ontwerper werkt. Hij is heel vrijdenkend. Dus als hij over een zitmeubel nadenkt, dan wordt het bijna iets psychedelisch.” 

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 09 |
Tanja van der Zon over ‘Goden van Egypte’

Beelden van Egyptische goden en godinnen, gouden sieraden en rijk beschilderde mummiekisten. Ze zijn te zien tijden de tentoonstelling Goden van Egypte in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Voor deze expositie zijn meer dan 500 objecten  uit binnen- en buitenlandse musea samengebracht. Dat was een flinke operatie. Vooral het lenen van een bijzondere grafzerk bleek niet eenvoudig, vertelt Tanja van der Zon van het Rijksmuseum van Oudheden. 

“Wij wilden die grafzerk graag in onze tentoonstelling opnemen, maar het Louvre wilde dit object niet uitlenen. Uiteindelijk is het toch gelukt. Hij staat nu bij ons te pronken. Toen die uitgepakt werd had ik wel zoiets van: ja, dit is toch wel heel bijzonder.”

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 08 |
Yung Nnelg over ‘Art Rocks’

Een lied schrijven is lang niet eenvoudig. Waar moet zo’n nummer over gaan en hoe begin je? Tijdens de landelijke competitie Art Rocks worden muzikanten uitgedaagd om zich door een kunstwerk te laten inspireren voor het schrijven van een lied. Rapper Yung Nnelg is ambassadeur van Art Rocks en gaf afgelopen weekend een workshop in het Tropenmuseum in Amsterdam. Ook Yung Nnelg kampt wel eens met een writersblock, vertelt hij in Museumkaart Weekly:

“Er zijn zoveel dingen die je in overweging neemt voordat je een zin op papier zet. Ik merkte dat dat me heel vaak dwars zet. Wat ik nu meestal doe is even een film aanzetten zonder geluid. Dan kun je je daar even op focussen. En ik ga redelijk vaak naar musea. Dat is altijd een bron van inspiratie. Ik kan niet precies zeggen wat het directe effect is, maar het doet wel iets met me.”

Met hun zelfgeschreven nummer maken de muzikanten die deelnemen aan Art Rocks uiteindelijk kans op een optreden in Paradiso. Een van de deelnemers is singer-songwriter Antoinette. We volgen haar in haar zoektocht.

Meer weten over Art Rocks? Kijk dan op Artrocks.nl of Popsport.nl
Ga voor meer inspiratie naar Museumkaart.nl


Museumkaart Weekly 07 |
Kees Moeliker over de ‘Ingevroren IJsvogel’

Het is misschien wel een van de bekendste vogels van Nederland. In maart vond een 13-jarige jongen een ijsvogel, ingevroren in het ijs. De foto die hij van het dier maakte ging vervolgens de hele wereld over. De foto werd zo vaak gedeeld dat er souvenirjagers op af kwamen om het dier uit het ijs te zagen. Daar wist de 13-jarige jongen een stokje voor te steken: hij haalde de vogel met ijs en al uit het slootje en bewaarde het dier in zijn koelkast.

“Toen bleek dat deze ijsvogel met ijs en al is bewaard, ging mijn museumhart wel sneller kloppen. Dit was een unieke kans om hem ook echt te verwerven voor onze tentoonstelling Dode dieren met een Verhaal.” 

vertelt museumdirecteur Kees Moeliker in Museumkaart Weekly. Sinds deze zomer is de ingevroren ijsvogel voor iedereen te zien in het Natuurhistorisch Museum in Rotterdam.

In de tentoonstelling Dode Dieren met een Verhaal zijn nog meer beroemde dieren te zien. Wat dacht je bijvoorbeeld van de verslikvis, de domino mus en de Tweede Kamermuis? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 06 |
Timo de Rijk over ‘Food is Fictie’

Eten vinden we allemaal belangrijk. Maar waarom we voor een bepaald product kiezen, dat wordt niet alleen bepaald door smaak en geur – maar ook door hoe het eruit ziet. In de tentoonstelling ‘Food is Fictie’ laat het Design Museum Den Bosch zien hoe we ons voortdurend laten verleiden door aantrekkelijke ontwerpen en lekkere beloften. In de 6e aflevering van Museumkaart Weekly vertelt directeur Timo de Rijk hoe die verleiding werkt:

“Als je kijkt naar de schappen in de supermarkt, dan straalt de betekenis je tegemoet. Het gaat over ambachtelijkheid, esthetiek, mannelijkheid, vrouwelijkheid etc. Het zijn die culturele betekenissen die ons verleiden en waar we allemaal plat voor gaan. Het laat zien wie we zijn.”

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 05 |
Ralph Keuning over ‘Giacometti-Chadwick, Facing Fear’

Langgerekte figuren met dunne benen en hoekige sculpturen van ijzer. In Museum de Fundatie in Zwolle is vanaf dit weekend de tentoonstelling Giacometti – Chadwick, Facing Fear te zien. Twee grootmeesters in de beeldhouwkunst die in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw met hun werk reageerden op de angst  voor een nucleaire oorlog. Volgens museumdirecteur Ralph Keuning is het thema van de expositie ook nu nog actueel. Hij hoopt dat bezoekers niet alleen zullen genieten van de kunstwerken, maar ook aan het denken worden gezet. 

“Ik vind het ook heel belangrijk dat als je hier door die zalen loopt, je bij jezelf te raden gaat en over je eigen bestaan nadenkt en met misschien wel heel nieuwe ideeën het museum verlaat.

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 04 |
Luuk Heezen over ‘Kunst kijken met je oren!’

Als het gaat over kunst ervaren denken veel mensen aan stille ruimtes waar je van kunstwerk naar kunstwerk schuifelt. Maar tijdens ‘Kunst kijken doe je met je oren!’ ontdek je kunstwerken op een heel andere manier, vertelt presentator Luuk Heezen. Bezoekers dragen een blinddoek en luisteren naar een verhaal over het kunstwerk. Daarna gaat de blinddoek af en zie je over welk kunstwerk het ging. 

“Het is een heel andere kunstervaring die de fantasie van de kijker op een leuke manier kan prikkelen.”

Bekijk hier een video van Kunst kijken doe je met je..oren! tijdens Lowlands 2018

Kunst kijken doe je met je..oren! is een concept van Cornelis Serveert


Museumkaart Weekly 03 |
Jo Kal over ‘We can do it! – Rosie the Riveter’

Het is een van de beroemdste posters ter wereld – Rosie the Riveter – de fabrieksarbeidster met de opgestroopte mouwen die uitroept: ‘We can do it!’
Rosie werd symbool voor de miljoenen Amerikaanse vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog de plek in de fabrieken innamen van de mannen die vochten aan het front. De vrouwen deden zwaar en soms gevaarlijk werk dat voorheen als ‘mannenwerk’ was bestempeld en kregen een salaris dat vrouwen vóór de oorlog niet snel konden verdienen. Dat smaakte naar meer. De rol van vrouwen op de arbeidsmarkt zou nooit meer hetzelfde zijn, vertelt Jo Kal van het Nationaal Onderduikmuseum.

“Het was opeens acceptabel dat een vrouw ging werken. Dat is van hele grote betekenis geweest.”

Foto: Glenn L. Martin Maryland Aviation Museum

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 02 |
Roosmarij Deenik over ‘Sparta, de sleutel tot een rijker leven’

Een lokale fietsenmaker uit Apeldoorn groeide uit tot een van de belangrijkste producenten van fietsen, brommers en e-bikes in Nederland: Sparta. Het CODA Museum in Apeldoorn brengt 100 jaar Sparta in beeld in ‘Sparta, de sleutel tot een rijker leven.’

In de tweede aflevering van Museumkaart Weekly vertelt curator Roosmarij Deenik over deze kleurrijke en verrassende tentoonstelling.

“Het bijzondere aan het bedrijf Sparta is dat het zich steeds opnieuw heeft weten uit te vinden”

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Museumkaart Weekly 01 |
Filelezer Heleen de Geest over ‘Heaven or Hell?’

Heleen de Geest ken je waarschijnlijk van de ANWB-filemeldingen op de radio, maar ze heeft ook een enorme passie voor schoenen. Voor Museumkaart Weekly bezocht Heleen de tentoonstelling ‘Heaven or Hell?’ in het Cube Design Museum in Kerkrade.

“Als ik nieuwe schoenen heb, zet ik ze naast m’n bed. Zo kan ik er vanuit bed naar blijven kijken.”

Benieuwd naar deze expositie? Op Museumkaart.nl vind je meer informatie.


Over Museumkaart:
Met de Museumkaart kan een kaarthouder eindeloos musea ontdekken. Steeds meer musea doen mee, inmiddels ruim 400. Momenteel hebben 1,35 miljoen museumfans een Museumkaart. Naast eindeloze toegang helpen zij de musea ook écht met de kaart. Voor ieder bezoek van een Museumkaart(houder) ontvangt het betreffende museum een vergoeding. In 2017 hebben de Museumkaarthouders samen 8,7 miljoen bezoeken aan aangesloten musea gebracht. Bij iedereen in de buurt zijn verrassende collecties en bijzondere tentoonstellingen te vinden. Ons échte goud is vaak dichterbij dan je denkt, kijk op museumkaart.nl voor het aanbod van ruim 400 musea in Nederland.