De Tres Hombres varen met succes op de duurzaamheidsgolf

Al meer dan tien jaar lang bewijst Arjen van der Veen (44) samen met Jorne Langelaan en Andreas Lackner dat de vervuilende scheepsvaartindustrie een stuk schoner kan. Zeilend varen ze de Atlantische oceaan over om rum, koffie én cacao naar Den Helder te brengen.

Het is weer Doing Donderdag, een dag waarop we aandacht besteden aan mensen die een positief verschil maken. En dat doet ook de geboren Fries Arjen van der Veen. Het begon toen hij op zijn vierentwintigste besloot naar de zeevaartschool te gaan. “Om mijn papieren voor schipper te behalen, moest ik nog één zomer varen op zee. Zo ben ik samen met mijn klasgenoot Jorne Langelaan aan boord van De Europa gekomen. En daar begon het avontuur.”

De Europa
Op de dag dat Arjen en Jorne aan boord gingen van De Europa bleek dat de kapitein helemaal niet op de mannen had gerekend. Het schip zat vol. “Wij zijn meteen aan de slag gegaan en zo heeft de kapitein ons stilzwijgend geaccepteerd. Aan boord van de driemaster leerden we ook onze derde hombre kennen: Andreas Lackner. Uiteindelijk kregen we het voor elkaar om helemaal mee te varen naar Amerika.”

“We hebben in die tijd veel met elkaar meegemaakt. Je leert je kameraden ten slotte pas echt kennen al kotsend vanaf de ra in een storm. Maar we hadden ook veel goede gesprekken met elkaar. Zo dachten we veel na over onze toekomst als schipper. Wilden we later alleen maar met passagiers varen? Toen bedachten we al snel de mogelijkheid om passagiers én vracht te vervoeren. Op die manier heb je ook twee inkomstenbronnen.”

‘Je leert je kameraden ten slotte pas echt kennen al kotsend vanaf de ra in een storm.’

Eenmaal in Amerika aangekomen, bouwden Arjen en Jorne met de hulp van vrijwilligers een eigen schip van gedoneerde materialen. Het harde werk resulteerde in een platbodem van elf meter lang met vierkante zeilen. Aan boord was een vrachtruim waar tien ton lading mee vervoerd kon worden. “Het idee was om vracht te varen in het Caribisch gebied, maar we eindigden op de Canarische eilanden. Daar zag ik in dat het niet haalbaar was om zó kleinschalig vracht te vervoeren. We moesten het veel groter aanpakken.”

In 2005 werd het woord ‘duurzaamheid’ steeds belangrijker. Het werd een beetje een modewoord. “Wat wij deden was al duurzaam, dus we besloten mee te varen op de groene golf. Zo zijn we in de winter van 2006 aan boord gegaan bij Andreas en daar hebben we ons hele plan op papier gezet.”

Met hun laatste spaargeld, kochten de mannen een schip van 4500 euro. Vervolgens richtten ze een partenrederij op; ze verkochten delen van het schip aan vrienden, familie en fans. En dat bleek een goede zet: de Hombres haalden er eerst 350.000 euro en later nog een 150.000 euro mee op. Er ontstond bovendien ook nog eens een mooi initiatief: de fairtransportbeweging.

“Het verhaal erachter heeft op een of andere manier zo’n aantrekkingskracht, het werkt echt als een magneet. Mensen willen daar onderdeel van zijn, ze willen helpen.”

“We kregen steeds meer aandacht in de media en daardoor kreeg het schip meer draagvlak. Zo is het schip gebouwd door mensen uit de hele wereld, van Alaska tot Nieuw-Zeeland. Het verhaal erachter heeft op een of andere manier zo’n aantrekkingskracht, het werkt echt als een magneet. Mensen willen daar onderdeel van zijn, ze willen helpen. En degenen die geen tijd hadden om mee te helpen aan de bouw die kochten dan een part in het schip.”

Tres Hombres-rum
“In 2010 is de Tres Hombres naar het door een aardbeving getroffen Haïti vertrokken met hulpgoederen voor drie weeshuizen. Eenmaal aangekomen, moesten we snel uitladen, omdat we voor het orkaanseizoen wilden vertrekken. Maar niet voordat we van ons eigen geld 3000 Haïtiaanse flessen rum hadden gekocht. Terug in Nederland, verkochten we deze rum onder de merknaam ‘Tres Hombres’.”

Inmiddels hebben de mannen twee schepen varen. Eén voor de rum uit Haïti, cacao uit de Dominicaanse republiek en koffie uit Colombia. De ander voor de Europese kust om wijn, olijfolie en andere Europese producten in te laden.

Het schip als marketingtool
“Zo zie je dus dat je met elkaar iets kan bereiken. Het bewijs is er. We gebruiken het schip als marketingtool om de producten extra waarde te geven. Want iets aan de andere kant van de wereld verbouwen en met hele vervuilende scheepsvaart naar Nederland vervoeren is eigenlijk gewoon crimineel. Het doel van Tres Hombres is dan ook om de lokale productie te blijven stimuleren en deze zonder CO2-uitstoot te vervoeren. We doen dit op een manier waarbij er ook geld wordt verdiend. Zo realiseren we een duurzaam businessmodel.”

Over Doing Donderdag
In onze samenleving staan we samen voor kleine en grote uitdagingen. Denk aan klimaatverandering, toenemende ongelijkheid of eenzaamheid. Inspirerende doeners werken aan aansprekende initiatieven en laten daarmee zien dat vooruitgang mogelijk is en dat iedereen daar aan kan beginnen en/of bijdragen. Met Sublime Doing stellen wij deze mensen en hun initiatief aan jou voor.

Helden gezocht
Ben of ken jij iemand die zich inzet voor een betere wereld? Bijvoorbeeld iemand met een bijzonder initiatief of een mooi verhaal? Of wil je als bedrijf één van onze thema’s omarmen? Neem dan contact op met Arthur van de Graaf via arthur@sublime.nl. Wij bieden je graag een podium!

Windsharefund is de maand november trotse partner van Doing Donderdag.

Bericht achterlaten