Deze 5 Black Fridayacties leveren pas écht voordeel op

Het is vandaag Black Friday, een dag die in het teken staat van flinke kortingen en koopjeshonger. Maar bij veel winkels levert je aankoop op een heel andere manier voordeel op…

Een aantal jaar geleden kwam in de Verenigde Staten en Engeland al een tegenbeweging van de grond: Give Back Friday. Ook Esther Smit en haar vriendin Kimm Heijster besloten met dit concept aan de slag te gaan.

Anderhalve week geleden reed Esther over de A2 toen Kimm haar in paniek opbelde. De reden: Kimm heeft een eigen kledingwinkel, en Black Friday stond voor de deur. “Al die kortingsacties zijn funest voor kleinere ondernemers”, legt Esther uit. “Die kunnen niet opboksen tegen zulke bizarre kortingen.”

De vriendinnen besloten Black Friday om te toveren tot ‘Give Back Friday’. Ze riepen ondernemers op om een actie te bedenken waarbij iets wordt teruggedaan voor mens, natuur of milieu. En dat leidde tot heel diverse initiatieven:

1. Koop iets, geef iets 

In de kledingwinkel van Kimm/ Ssaar kan je alleen maar iets kopen als je een oud kledingstuk inlevert. Aan het einde van de dag gaat de opbrengst naar de kledingbank in Rotterdam.

2. Gratis k(l)offie

Kloffie in Haarlem viert vandaag Give B(l)ack Friday. Vorige week kondigde de winkel al aan niet mee te doen aan Black Friday in de vorm van kortingsacties. In plaats daarvan krijgen klanten een gratis kop koffie. Na contact met Esther besloot de winkel om 20 procent van de omzet vandaag aan het Wereld Natuur Fonds Nederland te doneren.

3. Donatie aan doel naar keuze

Vielgut uit Eindhoven gelooft niet in ‘meer voor minder’, maar in ‘duurzaamheid en kwaliteit van leven, ook voor de mensen die onze kleding maken.’ Daarom doneert de kleding winkel 20 procent van de omzet op Vielgut Friday aan een goed doel. Welk doel dat is mogen klanten zelf kiezen.

4. Hamamdoeken voor Lesbos 

Oxious heeft een wel heel bijzonder initiatief onder het mom van Give Back Friday. Het bedrijf levert gerecyclede hamamdoeken aan bijvoorbeeld vakantieparken. Worden er op Black Friday door een klant duizend hamamdoeken besteld? Dan doneert Oxious op eigen initiatief 250 doeken aan het vluchtelingenkamp op Lesbos.

5. Letterlijk teruggeven 

De vintage kledingwinkel Wwen Fashion uit Den Haag doet ook mee aan Give Back Friday en doneert 25 procent van de winst op Black Friday aan Unicef. De opbrengst wordt gebruikt voor een kinderopvang in Bangladesh. Daarnaast kun je een kledingstuk dat je ooit kocht in die winkel weer terug doneren voor het goede doel.

Volgens Esther laten de deelnemende ondernemers zien dat er naast kortingen ook heel andere tactieken zijn om mensen te verleiden bij hen te shoppen. En levert volgens haar niet alleen voordeel op voor de kleine ondernemer: “Met dit soort leuke acties creëer je ook awareness”.

LEES OOK: Waarom we Black Friday een stom Amerikaans fenomeen vinden en er toch massaal voor vallen

 

Bericht achterlaten