Gratis openbaar vervoer. Vloek of zegen?

Het aantal files in Nederland blijft toenemen, nu ook buiten de spits. Om de CO2-uitstoot te beperken gaat de maximumsnelheid omlaag en in de stad is er steeds minder ruimte voor de auto. Is gratis openbaar vervoer de oplossing?

Vandaag hebben ProRail en NS gezamenlijk een wensenlijst naar Den Haag gestuurd. Kosten: 21 miljard euro. Het geld moet onder meer gebruikt worden voor betere en snellere treinverbindingen. Hans van Leeuwen, directielid van ProRail, zegt tegen het AD dat het op die manier ‘nóg aantrekkelijker wordt om te kiezen voor een duurzame wijze van vervoer in plaats van achter aan de file te sluiten’.

Om het milieu te sparen en de filedruk te verminderen is Luxemburg het eerste land ter wereld dat gratis openbaar vervoer aanbiedt. Maar niet iedereen gelooft in dat initiatief. Hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft Bert van Wee zegt in de Volkskrant dat zo’n maatregel een ‘peperdure operatie is die vrijwel niet leidt tot minder files’. Volgens Van Wee zullen niet de automobilisten vaker met de trein reizen, maar juist de mensen die toch al gebruik maakten van het openbaar vervoer.

Jong aan boord
Het blijkt dus moeilijk te zijn om gewoontes te doorbreken. Daarom kondigde Amsterdam dit jaar aan dat kinderen tot 12 jaar vanaf 2021 op woensdagmiddag en in de weekenden zonder kaartje de tram, bus of trein mogen instappen. De PvdA en D66 willen deze maatregel zelfs landelijk invoeren. Op die manier leren kinderen al op jonge leeftijd hoe fijn het is om met het ov te reizen. Als ze daardoor later als ze groot zijn de auto laten staan dan is dat een flinke winst voor het klimaat. Volgens Milieu Centraal is reizen met de trein zelfs milieuvriendelijker dan rijden in een elektrische auto.

Gratis ov gaat eenzaamheid tegen
En niet alleen kinderen zijn een beoogde doelgroep voor gratis kaartjes. Ook ouderen komen in aanmerking. In veel gemeenten mogen ouderen met een laag inkomen gratis reizen met het ov, maar dit is niet landelijk vastgelegd. Zo wil de gemeente Zwolle de betaalplicht voor een bus- of treinkaartje voor senioren helemaal afschaffen. Op die manier zouden ouderen vaker de deur uitgaan en minder eenzaam zijn. Ze zouden meer in beweging komen en vaker te vinden zijn in het centrum van een dorp of stad. Iets dat de lokale economie ten goede zou komen. Maar ook hier was de conclusie ‘gratis ov bestaat niet, het kost te veel geld’.

In tien jaar tijd is een treinkaartje maar liefst dertig procent duurder geworden, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Ondanks de prijsstijging is het steeds drukker in de treinen. In de spitsuren is de kans op een zitplek minimaal en daarom besloot de NS begin deze maand om korting in de spits af te schaffen. En zo wordt het ook de Nederlandse forens steeds onaantrekkelijker gemaakt om de auto te laten staan en te kiezen voor het ov.

Vind jij dat openbaar vervoer voor iedereen gratis moet worden? Of misschien alleen voor kinderen, ouderen of mensen met een laag inkomen? Laat het ons weten in de discussiegroep van het Nieuws van de Vooruitgang. Die vind je op de Facebookpagina van Sublime.

Één reactie op “Gratis openbaar vervoer. Vloek of zegen?

  1. Bertus

    Hoe Gaan we naar ons werk zonder toe Toet
    Iets om overna te denken bv
    Kantoor werk uren in deling uren in dag , avond en nacht verdelen
    Fabrieken weer met eigen bussen , met goede. Onderlinge afspraken wat betreft werk tijden
    Dit met goede kar poel plaatsen enz
    Wat zijn de voordelen muljeu ja ;
    Gezelig heid ja ; werk verdeling top ; enz

Bericht achterlaten