“In 2020 hebben wij als eerste ter wereld een volledig circulaire spijkerbroek”

Designer en COO Dion Vijgeboom van het circulaire spijkerbroekenmerk Mud Jeans geeft duurzame shoppingtips en deelt zijn visie op de toekomst van de kledingindustrie: “Met nieuwe technieken kunnen we problemen oplossen”

Na 10 jaar bij G-Star gewerkt te hebben als productontwikkelaar en inkoper, had Dion Vijgeboom (44) genoeg gezien om te weten wat er anders zou moeten én kunnen in de denimindustrie. “De conventionele manier waarop spijkerbroeken gemaakt worden, is vervuilend, terwijl er technieken beschikbaar zijn die dit schoner doen. Zo kun je jeans indigo verven met chemische verfstoffen en het afvalwater dumpen, of biologische verfstoffen inzetten en het water opnieuw gebruiken. Voor de stonewash look kun je chemicaliën en stenen inzetten, of lasermachines. Daarmee laser je een laag verf eraf. Daarna bewerk je de broek met ozon, een natuurlijk gas. Hierdoor krijg je ook een used effect.”

Het kenmerkt Dion’s visie als ontwerper: als het nu nog niet mogelijk is, wil dat niet zeggen dat het nooit mogelijk is. Laten we kijken wat er kan! “In 2013 las ik het boek Abundance, the future is better than you think. De boodschap van het boek is dat technieken ons hebben gebracht waar we nu zijn. En dat ze ons in de toekomst ook verder gaan helpen. Het gaf me de moed en inspiratie om mijn baan op te zeggen bij G-star. Ik heb toen een paar jaar als freelancer een brug gevormd tussen de wensen van kledingmerken en wat er mogelijk is op het gebied van duurzaamheid voor modeproducenten.”

100% circulaire jeans in 2020

Inmiddels is Dion alweer vijf jaar mede-eigenaar van Mud Jeans en werkt hij onder meer aan een 100 procent circulaire spijkerbroek. “Sommige merken doen al stukjes goed: biologisch katoen of het gebruik van lasers. Wij willen het productieproces van a tot z goed doen. Dus geen afval, gifstoffen en waterverspilling. Dat vergt een heel ander uitgangspunt in het ontwerp. Wat kunnen en willen we gebruiken? Vanuit die beperkingen gaan we ontwerpen. We hebben bewezen dat dit een goed en stijlvol product kan opleveren.”

LEES OOK: Kim Feenstra en stylist Giovanni Laisina maken duurzame mode sexy

Het maximum aan gerecylced katoen in een Mud Jeans zit nu op 40 procent. Dion: “We zijn echt aan het pionieren in de denimindustrie. Er zijn technieken in ontwikkeling om die 100 procent te halen. Hiervoor werken we samen met Saxion Universiteit, Circle Economy en Recovertex. Hun wetenschappelijk onderzoek ziet er hoopvol uit! Ons doel is om binnen een jaar een volledig circulaire spijkerbroek als prototype te hebben.”

3D-print je eigen T-shirt

Volgens Dion staan we voor een tipping point in de mode-industrie. “Met sommige processen is het al goedkoper en efficiënter om duurzame technieken in te zetten. Dan kan het hard gaan.” Ook op modescholen wordt er steeds meer gesproken over circulair ontwerpen. “Ze stellen nu vragen als: wat gebeurt er al dit kledingstuk aan zijn einde is gekomen. Kan het dan nog hergebruikt worden? En hoe? Dat is een hele positieve ontwikkeling.”

De duurzame ondernemer ziet de toekomst dan ook rooskleurig in. “Er zijn nog zoveel veelbelovende technieken die in de kinderschoenen staan. Zo kan het zomaar zijn dat je over twintig jaar je T-shirt in een 3D-smelter gooit, en het in een ander modelletje 3D-print. Zo kun je jezelf vernieuwen en modisch blijven zonder het milieu of mensen te schaden.”

Ontwikkelingen die we in de nabije toekomst gaan zien, zijn 3D-fitting waarmee je heel nauwkeurig kan checken of een kledingstuk je past of virtuele kleding. Dion: “Dit soort technieken voorkomen een hoop verspilling van materialen en vervoersstromen.”

Shoppingtips

Ook in zijn eigen shopgedrag probeert Dion rekening te houden met zijn idealen, maar niet op het fanatieke af. Hij tipt vijf van zijn favoriete merken:

  1. Rotholz
    “Dit Berlijnse merk maakt hele mooie sweaters en hoodies van biologisch katoen. Het zit lekker, is mooi en gaat lang mee.”
  2. Iron Roots
    “Ik loop graag hard en het is een crime om duurzame sportkleding te vinden. Alles is van polyester gemaakt. Onlangs heb ik het Nederlandse merk Iron Roots ontdekt. Dat werkt volgens dezelfde principes als Mud jeans. Ze maken sportkleding van Tencel, een soort plantaardige zijde gemaakt van het pulp van eucalyptusbomen. Ideaal, voor sportkleding, omdat het een natuurlijke antibacteriële werking heeft.”
  3. Apolis
    Dit Amerikaanse merkje maakt hele mooie kleine collecties jeans en jassen. Ze hechten heel veel waarde aan de sociale aspecten van hun productie. Prachtige producten in iedere betekenis van het woord!”
  4. Qnoop
    Dit duurzame sokkenmerk besteedt veel aandacht aan mooi design en levert goede kwaliteit. Hun gimmick is de knoop waarmee je een paar sokken aan elkaar verbindt, die zoekgeraakte wederhelften van paartjes sokken moet voorkomen. Die knoop is heel leuk, alleen gebruik ik ‘m niet.
  5. Nike
    Dit is mijn guilty pleasure! Ik loop veel hard en ik zweer bij Nikes. Ze zitten altijd lekker. Het liefst heb ik ze in een special edition of collaboration. Het design is mooi, het comfort is heel goed en ze zijn niet te belachelijk duur.

Dit interview vormt een onderdeel van onze Passion for Fashion week, waarin Dion tevens te gast was in de ochtendshow bij Sander de Heer. Bekijk hoe mooi Dion zijn liefde voor de spijkerbroek verwoord:

Bericht achterlaten