In de toekomst dragen we allemaal digitale kledingstukken

De toekomst ligt in digitale mode

Zou jij een virtueel kledingstuk kopen? Ja dat klinkt een beetje maf, maar volgens trendwatchers ligt hier de toekomst van mode: mode die niet echt is, maar wel zichtbaar op sociale media.

Onlangs kocht influencer Johanna Jaskowska een jurk van modehuis The Fabricant voor 9500 dollar. Wat hier bijzonder aan was? De jurk was gemaakt van enen en nullen. Hij bestaat niet echt. Of toch wel? Voor haar online volgers was de digital couture look echt genoeg.

Deze virtuele jurk is ontworpen door de Nederlandse Amber Jae Slooten. Als eerste ter wereld studeerde ze af met een digitale modecollectie. Ze wilde bewijzen dat je mensen nog steeds kunt inspireren en emotie kunt laten voelen met een collectie die fysiek niet bestaat. Zónder dat daar een ecologische voetafdruk bij komt kijken. 

Daarna richtte ze het digitale modehuis The Fabricant op. Amber is van mening dat fysieke kleding niets meer toevoegt aan een wereld waarin kledingkasten uitpuilen en merken kleding verbranden om hun marktwaarde op peil te houden.

LEES OOK: Maakt fast fashion gelukkig? De psyche achter onze koopdrift verklaard

En bedenk ook het volgende. De gemiddelde tiener heeft vijf Instagramaccounts. Als ze op hun socials een kledingstuk dragen, is dat voor hun echt genoeg. Dus moeten kledingstukken die ze maar een paar keer voor de foto dragen, per se fysiek zijn? Er zijn al digitale influencers met miljoenen volgers, bijvoorbeeld Lil Miquela en jongeren besteden miljarden aan zogenaamde ‘skins’ (outfits voor gamepersonages) in online spellen als Fortnite. Digitale kleding lijkt dan een logische volgende stap. 

Je kunt op de website van The Fabrikant zelfs een paar kledingstukken gratis downloaden om het uit te proberen.

Wat denk jij: is virtuele mode de oplossing voor de vervuilende fast fashion industrie? En zou je zelf een digitaal kledingstuk kopen? Praat mee in de discussiegroep van het Nieuws van de Vooruitgang. Die vind je op de Facebookpagina van Sublime.

Bericht achterlaten