Voetbalclub AS Roma zet haar miljoenen volgers in om vermiste kinderen op te sporen

Transfers in de voetbalwereld trekken veel bekijks, en het Italiaanse AS Roma gebruikt die aandacht sinds deze zomer voor een bijzonder doel.

Tegelijk met beelden van een nieuwe speler die een contract bij de club tekent, krijgen kijkers en volgers van over de hele wereld een oproep over een vermist kind te zien. Dankzij die strategie zijn tot nu toe al vijf vermiste kinderen opgespoord: twee kinderen uit Kenya, twee tienermeisjes uit Londen en een Belgisch jongetje.
AS Roma heeft 16 miljoen volgers op social media. De strategisch directeur van de club, Paul Rogers, wilde daar méér mee doen dan alleen voetbalnieuws de wereld in brengen, zo vertelt hij in een interview met de BBC.

En met succes. De club heeft via haar eigen kanalen inmiddels meer dan honderd oproepen verspreid, die bij elkaar zo’n 9 miljoen keer zijn bekeken. Voor de opsporing wordt samengewerkt met organisaties in onder andere Italië, het Verenigd Koninkrijk, Kenya en de Verenigde Staten.

Toen Rogers voor het eerst in gesprek ging met het Amerikaanse National Centre for Missing and Exploited Children bleek dat de organisatie verrast was dat de club hen wilde helpen. Hij kreeg te horen dat de meeste merken liever hun handen niet branden aan een gevoelig onderwerp als vermiste kinderen: ze willen er niet mee geassocieerd worden.

Ook sommige fans waren in eerste instantie sceptisch over de actie, maar nu ze eenmaal bekend zijn met de resultaten zijn de reacties ‘overweldigend positief’.

“Op onze sociale media gaat het er regelmatig hard aan toe”, vertelt Rogers. “We wilden iets doen dat daar de antithese van is, iets dat door alle soorten fans wordt omarmd.”

Voor Rogers zelf voelt het opsporen van een vermist kind beter dan het winnen van een wedstrijd, zegt hij. “Beter dan het winnen van de Champions League zelfs.” De club is dan ook van plan de actie tijdens het komende transferseizoen in januari voort te zetten.
AS Roma is overigens niet het eerste merk dat haar bereik inzet om vermiste personen te vinden. Afgelopen voorjaar reden in vijf Nederlandse steden koeriers van Deliveroo rond met op hun bezorgtas een foto van een vermist persoon. Soortgelijke acties werden eerder al gehouden in het Verenigd Koninkrijk en België.

In 2016 riep het Britse Missing People op een ludieke manier de hulp in van spelers van het populaire Pokémon GO. De stichting verspreidde plakkaten van Pokemon-ballen met in het midden foto’s van vermiste personen op stoepen en in bushokjes in Londen. Op die manier vroegen ze spelers om mee te zoeken.

Bericht achterlaten