Neem je portie natuur net zo serieus als die 2 ons groente en 2 stuks fruit

De natuur roept positieve gevoelens bij ons op en vermindert stress. Die kennis zouden we veel meer kunnen en moeten toepassen in ons dagelijkse leven.

Wat draagt bij aan een gezond leven? Grote kans dat je de volgende handvatten oplepelt: een half uur beweging per dag, acht uur slaap, twee ons groente en twee stuks fruit. Maar de wetenschap toont aan dat er een belangrijke speler in dit rijtje ontbreekt: natuur.

Alle onderzoeken wijzen erop dat natuur net zo’n grote rol in ons leven zou moeten innemen als onze dagelijkse dosis voeding, beweging en slaap. En ja, daar kunnen we ook een getal aanhangen. Uit onderzoek van de Britse universiteit van Exeter blijkt, dat een portie van 2 uur groen per week al een aanzienlijk positief effect op de gezondheid heeft.

Mentale boost van je planten water geven

Jolanda Maas, senior onderzoeker bij de Vrije Universiteit van Amsterdam, kan dit bevestigen. Maas houdt zich al jarenlang bezig met het effect van groen op de gezondheid. Dat begon met projecten over natuur in woonwijken, maar inmiddels kijkt ze ook naar de invloed van groen in ziekenhuizen, opvangcentra en op schoolpleinen.

Heel verschillende plekken, maar toch is in de uitkomsten een duidelijke lijn te zien, vertelt Maas. “Overal waar je het onderzoekt zie je dat de blootstelling aan groen consequent bijdraagt aan herstel van stress en mentale vermoeidheid.” Zo ervaren patiënten tijdens hun verblijf in een ziekenhuis minder stress en kunnen kinderen zich na een pauze op een groen schoolplein beter concentreren.

LEES OOK: 3X een minivakantie voor je hoofd

Dat je je opgeladen voelt na een trektocht langs Noorse fjorden, zal je niet verbazen. Maar dat je zelfs een mentale boost krijgt van je planten water geven, is minder bekend. Voor onze gezondheid is het dus hopen dat de urban jungle-trend nog even aanhoudt, want het loont om pannenkoekplantje numero tien in huis te halen. Dit geldt trouwens ook voor je werkplek., Zo toont recent onderzoek van Wageningen University & Research aan dat mensen die in een ruimte met planten werken, tevredener zijn over hun eigen functioneren en zich minder vaak ziek melden.

Speciale stofjes in planten

Groen doet ons dus goed. De grote vraag is: waarom? Maas geeft aan dat hier verschillende verklaringen voor zijn. De meest gebruikte is die van de menselijke evolutie: “Vroeger moesten we overleven in een natuurlijke omgeving. En daarom roept een gunstige natuurlijke omgeving nog steeds positieve reacties in ons op. Denk dan aan een landschap met veel open plekken en water; in een dichtbebost gebied zouden we ons van nature minder prettig voelen. Daar is het immers lastig te zien of er een vijand of een wild dier aankomt.”

Een andere verklaring is de zogenoemde attention restoration theory, die beweert dat de schoonheid van groen ons van nature zo fascineert dat die ons moeiteloos wegtrekt uit onze dagelijkse beslommeringen. Een gratis lesje mindfulness van de bomen en planten om je heen, zou je kunnen zeggen.

Daarnaast zijn er theorieën over terugkerende patronen in bijvoorbeeld bladeren, die onze hersenen tot rust zouden brengen. Nog een theorie: planten produceren speciale stofjes die ervoor zorgen dat we ons beter voelen. Een favoriete theorie heeft Maas niet, maar daar gaat het de onderzoeker ook niet om: het effect zelf is volgens haar overtuigend genoeg.

Wandelen met de psycholoog

Daar sluit Loek Hesemans, senior adviseur gezondheid en natuurlijk fit bij Staatsbosbeheer, zich bij aan. Volgens hem is het een samenspel van factoren dat ervoor zorgt dat we ons beter voelen in het groen. Wat voor Hesemans in ieder geval herkenbaar is dat de schoonheid van de natuur iets met je doet. “Het raakt je”. En deze wetenschap wordt steeds vaker omgezet in actie. Zo zijn er psychologen die hun consults al wandelend houden, weet Hesemans. “Soms kan het in een gesprek fijn zijn als je elkaar niet hoeft aan te kijken. En daarnaast vind je in de natuur mooie metaforen voor het leven, bijvoorbeeld een kruispunt of een heuvel die je over moet.” Zo’n wandelend consult is niet alleen voor de cliënt een fijne ervaring: de kans is groot dat de psycholoog zelf ook meer gesprekken aankan op een dag.

In Japan is het zogenaamde ‘bosbad’ – een figuurlijke onderdompeling in het groen van de bossen – al jarenlang een manier om lichaam en ziel gezond te houden. Ook steeds meer westerse artsen omarmen het idee van de natuur als medicijn. Zo kunnen Schotse artsen hun patiënten sinds vorig jaar officieel een lange strandwandeling voorschrijven, of een dagje vogelen. In Nederland is een beweging te zien van huisartsen die ‘liever wandelen dan behandelen’: dokters die samen met een groep patiënten op pad gaan in de wijk. Daarbij ligt de focus op beweging, maar de uitstapjes zorgen er ook voor dat mensen een frisse neus halen en genieten van hun omgeving.

Slechte dag? Ga naar het park

De medische wereld erkent hiermee in toenemende mate de positieve rol die natuur kan spelen voor onze gezondheid. Maar hoe zit dat bij de Nederlandse bevolking? Weten we de natuur op te zoeken wanneer dat nodig is? Uit vragenlijsten blijkt dat de gemiddelde bevolking de natuur gebruikt om te ontspannen,” zegt Maas. Maar ze betwijfelt of mensen beseffen dat ze de natuur direct op effectieve wijze kunnen inzetten bij stress of een slechte dag. Maas: “Op zo’n moment kun je tegen jezelf zeggen: hee wacht – nu moet ik gewoon even naar het park, of gaan tuinieren. ”Dat klinkt heel simpel, maar het werkt.

Bericht achterlaten