Oprichter DSFW Cécile Scheele over duurzame mode

De Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) is het nieuwste initiatief van Sublime Doing. Cécile Scheele is oprichter van het event, dat plaatsvindt op 5 tot 14 oktober. Tien jaar geleden wist Cécile nog niets van duurzame mode: “Bij mijn keuze wat betreft kleding, tastte ik volledig in het duister”

Let’s meet Cécile Scheele – het gezicht achter de Dutch Sustainable Fashion Week. Tien jaar geleden werkte Cécile nog in het commercieel vastgoed. Met duurzaamheid was ze niet veel bezig. Haar interesse in duurzaamheid werd gewekt toen vastgoedbedrijven om haar heen gingen verduurzamen. Zodoende werd Cécile getriggerd om kritisch te kijken naar haar levensstijl, en hoe deze impact had op mens en milieu. Bij mijn keuze wat betreft kleding tastte ik volledig in het duister. Ik had geen idee wat duurzaam was en waar ik dit kon krijgen, en wilde ook vooral dit gewoon vinden in mijn favoriete kledingzaken.

Toen ze zich in de mode-industrie ging verdiepen, stuitte Cécile op schokkende feiten: Het heeft mij zo enorm verrast hoeveel misstanden er waren, en waar ik, net als ieder andere consument geen enkele weet van had. Je kan je geen materiaal bedenken (katoen, polyester, wol….) waar niet ontzettend veel mis mee is in de productie, zonder dat je je dit als consument realiseert.” Ook schrok ze van de arbeidsomstandigheden van de makers van de kleding. Zij komen steeds meer onder druk te staan door de drive om steeds maar goedkopere kleding te willen. Ik voelde me ineens een hele domme, onwetende consument, en daar wilde ik persoonlijk verandering in maken. En niet alleen voor mijzelf.

Cécile besloot haar eigen importbedrijf voor duurzame mode op te zetten. “Met de gedachte: Als ik als consument niet aan duurzame kan komen, dan kunnen retailers dat vast ook nietHaar bedrijf Goodbrandz werd succesvol, maar Cécile wilde meer impact maken. Zodoende startte ze de Dutch Sustainable Fashion Week. Een festivalachtige campagne om consumenten op weg te helpen en transparantie te bieden in kledingzaken.

Door de mode-industrie transparanter te maken hoopt Cécile dat we als consument beter in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken wat betreft duurzame mode. Dat we weten wát we kopen, en wat de impact hiervan is. Ik vind mijzelf niet in de positie om keuzes te veroordelen, maar laat het vooral een weloverwogen keuze zijn.”Zo kunnen consumenten hun wensen en eisen ook aan modeketens vertellen. Cécile: “Ik ben overtuigd van de macht van consumenten, en juist hen willen we activeren met de DSFW”.  

Koop hier tickets voor de Dutch Sustainable Fashion Week.

Bericht achterlaten