Talitha Muusse: “Help! Mijn aankopen achtervolgen me!”

Privacy, daar maakte millennialexpert Talitha Muusse zich niet druk om. Tot ze deze week overal geconfronteerd wordt met een foto die ze heeft gekocht.


Ik had ooit een gouden regel: als je in een korte tijdsperiode drie keer hetzelfde hoort of voorbij ziet komen, dan moet je er iets mee. Een voorbeeld. Onlangs belandde ik een week drie keer in de auto bij dezelfde Uber-chauffeur met wie ik een hele chille klik had. Ja, daar moet je dan wat mee. Op deze manier heb ik mijn studiekeuze gemaakt, de helft van mijn kledingkast ingericht, mijn vriendschappen vormgegeven, mijn huidige huis gevonden en ben ik zelfs dagvoorzitter geworden, omdat drie keer anderen zeiden dat ik eens moest gaan presenteren.

Echter, sinds afgelopen weekend heb ik noodgedwongen mijn eigen regel laten vallen. Wat is er gebeurd? Op vrijdag kocht ik een foto van Steve McQueen voor aan de muur bij een fysieke winkel, op zaterdag kreeg ik een advertentie op Facebook voor het kopen van Steve McQueen-foto’s en op zondag kreeg ik een Pathé-thuisfilmtip voor het kijken van een Steve McQueen-film.

Onderzoek vorige week wees uit dat privacy een van de top 3 zorgen is van de gemiddelde Nederlander. Overdreven, dacht ik, toen ik het hoorde. Niet overdreven dus. Mijn hele zelfbeeld als authentieke kunstconnaisseur en toekomstige binnenhuisstylist is bruut onderuitgehaald. Mijn eigen dataspoor, algoritmen en slimme marketing hebben die foto aan mijn muur gekocht en opgehangen.

Hoe nu verder? Ik ga eerst mijn zelfvertrouwen herstellen. En vervolgens alle trackings uitzetten, apps verwijderen en van surfer wisselen. Verdorie, blijkbaar moet je eerst anoniem worden tegenwoordig om je individualiteit terug te krijgen.

De Sublime columns hoor je maandag t/m vrijdag om 12.30! Experts uit alle hoeken van de samenleving met een frisse kijk op de wereld.

Bericht achterlaten