Maak kans op een boxspring! - Klik Hier
Voormalig topmodel Marvy strijdt voor gezondere modebranche
19

Voormalig topmodel Marvy strijdt voor gezondere modebranche

Machtsmisbruik, ondergewicht, wanbetaling; het is een greep uit de duistere kanten van de modellenindustrie. Als initiatiefnemer van The Model’s Health Pledge wil Marvy (40) de sector van binnenuit veranderen zonder betrokkenen aan de schandpaal te nagelen. En dat werkt.

Ontdekt worden als model, het blijft een meisjes- en jongensdroom. Maar de realiteit kan minder glamorous uitpakken. Afgeserveerd worden bij castings alsof je een gevoelloos product bent, maanden wachten op betaling en zware eisen aan je fysieke voorkomen. En dan zijn er nog de zwaardere misstanden die regelmatig de media halen, van #metoo tot modellen die uren in de vrieskou zonder eten moeten staan.

Als voormalig topmodel kent Marvy Rieder als geen ander de mooie, maar ook de harde kant van de modebranche. Precies daarom is ze de stuwende kracht achter stichting The Model’s Health Pledge (TMHP), een online educatief platform en meldpunt waar modellen, hun families en andere modeprofessionals (anoniem) melding kunnen doen van zorgwekkende situaties.

De Pledge dient ook als belofte. Als je als bedrijf The Models Health Pledge ondertekent, beloof je de gezondheid en veiligheid van modellen te bewaken door middel van opgestelde regels en draag je bij aan het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving binnen de mode-industrie. Nederland kent hierin een zelfregulerende aanpak in tegenstelling tot Frankrijk dat door middel van wetgeving modellen met een te laag BMI van de catwalk probeert te weren. Werkgevers riskeren hiermee een boete van €75.000. Volgens de wet moeten tevens media die foto’s publiceren van dunner (of dikker) gephotoshopte modellen deze voorzien van een ‘gemanipuleerd-label’.

Waarom kiest Nederland voor deze “zachtere” aanpak?
Toen in Frankrijk in 2015 wetgeving werd ingevoerd om ongezond dunne modellen uit het publieke beeld te weren, heeft de Nederlandse overheid mij benaderd of iets soortgelijks ook in Nederland wenselijk is.

Ik had toen al mijn eigen stichting, MarVie, waarmee ik modellen begeleidde op mentaal, fysiek, financieel en contractueel vlak. Dat heb ik opgericht op mijn 24ste, omdat ik zelf zo’n behoefte had aan begeleiding toen ik werkte als model. Je bent hartstikke jong en ineens moet je in een wereld van moordende concurrentie tegenover volwassenen met aanzien en macht je grenzen aangeven. Dat gaat vaak fout. Ik werkte met mijn stichting onder meer samen met het Bundesministerium in Duitsland, The British Fashion Council en maakte ik deel uit van ‘de Raad van Advies’ van de Academy for Eating Disorders (AED) in Amerika. Ik zag hoeveel we achter de schermen konden betekenen door open het gesprek aan te gaan en informatie te verstrekken.

We hebben naar aanleiding van de vraag van de Nederlandse overheid de situatie in Frankrijk nauwlettend in de gaten gehouden. Er werd veel met de wet gesjoemeld en er waren te weinig middelen om de regels te handhaven. Het balletje gaat pas rollen als er bewustwording komt bij modellenbureaus, bladen, fotografen en ontwerpers over de gezondheid, diversiteit en veiligheid van modellen. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft besloten mee te gaan met het advies de modebranche van binnenuit te veranderen en heeft vervolgens ‘Alles is Gezondheid’ ingeschakeld. Deze partij heeft geholpen bedrijven uit de mode-industrie bij elkaar te brengen en de Pledge dusdanig op te stellen dat iedereen in de branche die kan ondertekenen. Daarvoor is The Models Health Pledge opgericht.

Wat beloof je precies als bedrijf als je de Pledge ondertekent?
Onder meer dat je een realistisch beeld van het modellenvak schetst met aandacht voor een gezonde leefstijl, dat je elkaar erop aanspreekt wanneer je een ongewenste situatie signaleert, tot het weigeren te werken met modellen die de eigen gezondheid zichtbaar veronachtzamen. Naar aanleiding van een groot onderzoek uit 2018 hebben we bij de Pledge opgenomen dat modellen duidelijk van tevoren worden ingelicht als er naaktfotografie bij een opdracht komt kijken en dat modellen in zo’n geval boven de 18 jaar moeten zijn. Vaak blijkt pas op de set dat modellen topless “moeten”, waardoor het extra lastig wordt je grenzen als model te bewaken. Ondertekenaars beloven ook binnen een half jaar onze regels te monitoren en na te leven.

Wie hebben de Pledge ondertekend?
Veel modebladen zoals Vogue, Harpers Bazaar en Elle, maar ook agentschappen als Micha Models en Touche Models. Ook ontwerpers als Mart Visser en grote sieradenmerken als Blush hebben zich aangesloten en recentelijk heeft de Bijenkorf getekend. Maar nog lang niet iedereen en dat mag echt wel anders.

Maar wat betekent dit concreet? Hoe houden jullie ze aan deze beloften?
Als er misstanden bij ons meldpunt binnenkomen, treden wij op als bemiddelaar. Wij hebben een team met vertrouwenspersonen hiervoor opgezet. Zo was er onlangs een model met een contractueel geschil. TMHP gaat dan met beide partijen aan tafel zitten om het conflict op te lossen. Bijna al onze cases zijn naar tevredenheid opgelost.

Maar de meeste meldingen komen anoniem binnen. Mede door de angstcultuur in de modebranche; je wilt als model niet te boek staan als ‘moeilijk’ want voor jou tien anderen. Bij zo’n anonieme melding vragen we of we zijn of haar case mogen gebruiken om mee naar buiten te treden op een manier waarop aangesloten partijen zich aangesproken voelen.

Uit een van jullie onderzoeken onder 300 modellen kwam naar voren dat meer dan honderd modellen wel eens gevraagd zijn om af te vallen of extreem te gaan sporten. Wat doen jullie vervolgens met dit soort informatie?

We gebruiken de resultaten om ondertekenaars hiervan bewust te maken: Luister; “dit is uit het onderzoek gekomen. Wat gaan jullie hieraan doen?” En we vragen wat ze nodig hebben om veranderingen door te voeren, bijvoorbeeld een gesprek met een ervaringsdeskundige of een workshop op maat. We merken dat de meerderheid van ondertekenaars echt openstaat voor verandering, maar dat ze blinde vlekken hebben. Veel professionals uit de modebranche werken al jaren op een bepaalde manier waardoor ze niet eens meer zien dat iets niet door de beugel kan. Wij maken ze bewust van die blinde vlekken. We zien dat ze daarna echt aan de slag gaan en actie ondernemen.

Uit datzelfde onderzoek kwam naar voren dat zeven modellen tijdens hun werk aangerand te zijn of zelfs zijn verkracht. Hoe gaan jullie daar mee om?
Bij iedere melding die bij ons binnenkomt hebben we geheimhoudingsplicht ten opzichte van het slachtoffer. Alleen hij of zij kan naar de politie stappen om melding te doen. Maar wij zijn er om het proces te ondersteunen; mee te gaan naar het politiebureau, te adviseren en informatie te verstrekken waar nodig.

Wat doen jullie met notoire overtreders die wél de Pledge hebben ondertekend?
Als we zo’n partij drie keer hebben aangesproken op hun gedrag, en ze doen hier niets mee, dan verdwijnen ze van onze lijst van ondertekenaars. Dat is tot nu toe één keer voorgekomen. Zo’n bedrijf/persoon snijdt zichzelf hiermee in de vingers. We zien dat THMP een versterkend effect heeft. Aangesloten modellenbureaus worden gewilder onder modellen en fashion-merken en -bladen krijgen weer voorkeur voor opdrachtgevers die onder THMP vallen. De tijdsgeest verandert en als je niet meegaat als fotograaf of merk dan speel je jezelf uit de markt.

Zie je vooruitgang in de Nederlandse mode-industrie door jullie werk?
We worden langzaam gezonder ten opzichte van Frankrijk, Engeland, Italië en Amerika. Dat blijkt uit onze enquête van dit jaar die we samen met de overheid hebben laten uitvoeren. Er is meer sprake van diversiteit, zowel in maten, leeftijd als huidskleur en ook de eisen die aan modellen worden gesteld, ervaren ze als minder streng dan in andere landen. Maar er is nog veel ruimte voor verbetering. Vooral de maten van modellen die in de high fashion werken worden, in de wereld buiten de mode-industrie en ook steeds vaker daarbinnen, als niet gezond gezien. Daarnaast is ook de mentale druk op deze modellen groot, zijn de werkomstandigheden zwaar (lange dagen) en soms oncomfortabel (denk aan gebrek aan kleedruimtes) en gaat het voor een aanzienlijk deel om minderjarige modellen.

Wat maakt minderjarige modellen zo kwetsbaar?
Aan je uiterlijk kan je niets veranderen. Met name in je puberjaren kun je zo onzeker zijn over je voorkomen. En dan kom je in een industrie, weliswaar vrijwillig, waar je de hele dag daarop wordt afgerekend. Urenlang wachten op een casting en dan afgekeurd worden als een stuk vlees, dat doet wat met je. Daarbij zijn jonge meisjes -soms maar 13 of 14 jaar oud- gewild omdat ze zo’n smalle heupomtrek hebben. 90 centimeter is nog steeds de norm op de catwalk. Maar dan volgroei je tot vrouw, krijg je vormen en voldoe je ineens niet meer aan die norm. Dat kan leiden tot extreem ongezonde manieren van afvallen, terwijl die high fashion-maten voor maar weinig lichamen gezond haalbaar zijn.

Daarbij schieten onbetrouwbare modellenbureaus en scouts als paddenstoelen uit de grond. Vroeger werd je op straat gescout, nu is heel social media de straat. Iedere malloot kan zich op Instagram zich voordoen als scout en zeggen: Jij gaat het maken. Kom naar New York, we zetten je op een jacht en gaan foto’s van je maken.

Hoe beschermen jullie deze groep?
Wij pleiten in onze Pledge voor een aanpak voor standaard professionele begeleiding van jonge modellen. Ook vragen we om afwijzingen menselijker te maken. Bedank modellen altijd voor hun komst, zeg iets aardigs. Ook wijzen we ze op hun rechten en hun rol als zelfstandig ondernemer. Zo lijkt het soms of een agentschap een opdrachtgever is, in plaats van bemiddelaar, waardoor machtsverhoudingen krom gaan liggen.
Toch zou bij de bescherming van jonge modellen wat mij betreft meer wettelijke regulering mogen komen, bijvoorbeeld de leeftijdsgrens van modellen omhoog gooien naar 16 jaar. Liever nog 18. Daarbij onderzoeken we momenteel de optie voor certificering van modellenscouts en agentschappen.

Wat zijn jouw toekomstige ambities met THMP?
De mode-industrie is een internationale wereld, dus te zijner tijd willen we dit ook in het buitenland organiseren. De droom is in heel Europa werken met dezelfde Pledge. De uitvoering zal per land ietwat verschillen, maar dan spreken we in ieder geval dezelfde taal als we misstanden willen aankaarten en verbeteren. In ieder land moet een ‘TMHP-team’ zijn dat dit oppakt, met de overheid als steun in de rug. We merken dat dit heel goed werkt. We zijn nu in Duitsland in gesprek.
Maar in Nederland is natuurlijk ook nog veel te winnen. De invloed van de mode- industrie -een relatief kleine groep mensen- is enorm op de rest van de bevolking. Iedereen leest de bladen, zit op social media, en spiegelt zich op een moment wel met beelden die zij krijgen te zien. Het is aan ons de taak jongeren te onderwijzen op het gebied van zelfbeeld en eigenwaarde. Zodat ze zich niet gaan spiegelen aan beelden die niet echt zijn.

Het is Fashion Week bij SUBLIME! Samen met ELLEEsquire en The Dutch Sustainable Fashion Week praten we een week lang over mode waar jij én de maker blij van worden. Houd onze website, Nieuws van de Vooruitgang, Sublime app en socials in de gaten voor meer fashion updates.


cta-banner

Download onze app zodat je overal kunt genieten van de beste muziek

Download de App
15:08 Caro Emerald
back it up (new mix) caro emerald
15:02 Gwen McCrae
keep the fire burning album gwen mccrae
14:47 Joe
i wanna know joe
14:43 Black Pumas
i'm ready black pumas
14:39 George Benson
turn your love around george benson
14:35 De-phazz
my society de-phazz
14:31 George Michael
amazing george michael
14:25 Tom Brock
i love you more and more tom brock
14:21 Jill Scott
golden jill scott
14:19 Dennis van Aarssen
meet me in miami dennis van aarssen