Een slaapplek vinden, weten waar je een gratis maaltijd kunt halen of waar je kunt douchen. De Regenboog-groep in Amsterdam komt met een app speciaal voor daklozen: de streetlife-app. Zo kunnen die makkelijk op de hoogte blijven wat er in de stad aan hulp is, en ook hoe er te komen. Zo’n 70 procent van de daklozen bezit een smartphone. Dat is geen luxe maar noodzaak: veel dingen zijn nu eenmaal alleen nog maar online te regelen. Streetlife is de eerste uitgebreide app speciaal voor daklozen.
Dat heeft minister Kuipers laten weten aan het kabinet. Twee recente onderzoeksrapporten laten zien dat de zorgcapaciteit omhoog moet. Vorig jaar stonden zo’n 7000 transpersonen op de wachtlijst met gemiddelde wachttijd van 2 jaar. Ook moet de zorg beter aan gaan sluiten bij de behoeften. Om dit voor elkaar te krijgen zal er een onafhankelijke en verbindende organisatie opgericht worden voor transgenderzorg. Minsister Kuipers wil dat Nederland ruimhartig plaats maakt voor deze groep, zeker nu er sprake is van een maatschappelijke verharding richting transpersonen.
Een nieuw medicijn, donamemab, helpt tegen de ziekte van Alzheimer! Dat blijkt uit recent onderzoek. Het middel gaat hersenschade tegen en vertraagt het ziekteproces. Het medicijn werkt alleen als het in een vroeg stadium wordt ingenomen. Voor sommige Alzheimerpatiënten is het dan al te laat, de ziekte ontstaat sluipenderwijs en wordt vaak niet meteen herkend. Toch zien artsen het als een belangrijke tussenstap in de wereldwijde bestrijding van de ziekte. Het middel moet nog worden goedgekeurd in Europa, het kan zeker twee jaar duren voor het ook hier verkrijgbaar is.
Rijd je toevallig elektrisch en vind je het nog wel eens lastig om een oplaadpunt te vinden? In Duitsland ga je dat probleem minder hebben de komende jaren, lezen we bij NOS. Daar worden miljarden euro’s geïnvesteerd, 6,8 om precies te zijn. Het land wil voorbereid zijn op een grote toename van deze auto’s, en wil de toonaangevende status behouden. Ook in de rest van Europa wordt er meer geïnvesteerd. Het doel is om naast de belangrijkste snelwegen, om de 60 kilometer een laadpaal te hebben staan.